Tokaji Ferenc felkelése
- Tarcali népmonda nyomán –
Addig rabolták,
fosztogatták, kínozták a német zsoldosok a hegyaljai falvak népét, míg itt is,
ott is lázadozni kezdtek a parasztok. Sokan elszöktek hazulról, és az erdőkben
bolyongtak, mások kaszát-kapát ragadtak, és szembeszálltak a zsoldosokkal.
Ekkor Tokaji
Ferenc szervezni kezdte a felkelést, bejárta Tarcal Tokaj, Olaszliszka házait,
felkereste a bujdosók erdei szállásait és mindenütt arról beszélt, hogy közös
erővel kell a zsoldosok ellen fellépni.
Tokaji Ferenc
azt tapasztalta, hogy mindenütt szívesen hallgatják s még meg is toldják a
szavait. Ekkor nyilvánosan is fellépett: a tarcali piactéren kezdett szónokolni.
- Ide
hallgassanak, emberek! Ne tűrjék tovább a német garázdálkodását! Mi már
fegyvert ragadtunk, jöjjenek velünk, mert úgy elkergetjük közös erővel a
németet, mintha itt se lett volna!
Megállnak az
emberek a piacon, hallgatják Tokajit, és kezdenek helyeselni:
- Úgy van, jól
mondja. Miénk az ország, és kipusztít belőle I német. Fegyverre, emberek!
Csakhogy ott volt a tarcali bíró is, az meg azt mondta:
- Hallod-e,
Tokaji Ferenc! Hagyj fel az izgatással, s ebből a községből tüstént menj el,
mert rútul jársz!
De Tokaji nem
ijedt meg tőle. Kivette zsebéből a pisztolyát, és a bírót abban a helyben
agyonlőtte.
A tarcali vásár
-Tarcali népmonda nyomán –
A tokaji várat a
labancok, a szerencsit a kurucok tartották megszállva, ketten kétfelől
szorongatták Tarcal népét.
A labancok
különös gonddal ügyeltek a tarcali szüretre, és azon a címen, hogy a rendbontást akarják meggátolni, kifosztották a szüretelőket.
Hát még a
vásár! A tarcali vásár nem eshetett meg a labancok dézsmálása nélkül. Történt
egyszer, hogy a német labancok lejöttek a várból, a tarcali vásár egy részét
bekerítették, és kezdték a vásárosokat zálogolni és fosztogatni. De ekkor
megjárták.
Egy Tarcali
nevű katonaviselt ember előre készült erre a látogatásra, és társaival együtt
már várta a labancokat. Amikor a zálogolás, a dézsmálás elkezdődött, Tarcali
elkiáltotta magát: - Hurrá a labancokra!
De hogy a nagy sokadalomban a labancot jobban megismerjék, Tarcali azt is hozzátette:
- Magyarok! Le
a kalappal!
Ezt a
vezényszót a német nem értette, a magyarok pedig mind hajadonfővel álltak, most
már ki lehetett adni a jelszót:
- Üsd a kalapot!
Ütötték is, ahogy bírták. A kalap pedig a labanc fején volt, hát ott ütötték. Meg is emlegették a tokaji labancok a tarcali vásárt!
Rákóczi hazatér
- Thaly Kálmán nyomán –
Messze
idegenben, a prágai jezsuitáknál nevelkedett Rákóczi, és a bécsi udvar mindent
megtett, hogy hazájától elidegenítse. pataki Amikor tizennyolc esztendős
korában hazatért, először sárospataki várában szállt meg. Már Sárospatakon
tapasztalta, hogy a magyar népet kegyetlenül sanyargatja az idegen zsoldos katona,
de még ennél is többet látott, amikor Szerencsre, Munkácsra ment.
Mit látott, mit
tapasztalt Rákóczi?
A zsoldos büntetlenül verhette, kínozhatta a magyar jobbágyot;
ha az panaszt
tett, halállal lakolt. De hiába fordult a paraszt, a jobbágy a vármegyéhez is,
mert azokat a megyei urakat, akik a nép pártját fogták, az idegenek elnevezték
rebelliseknek, lázadóknak, és őket is törvény elé állították. Ott pedig olyan
igazság volt, hogy egy német vallomása többet nyomott a latban, mint az összes
magyar tanúk egybehangzó állítása.
Rákóczi
igazságérzetét felháborították a törvénytelenségek, a megtorlatlan rablások és
kegyetlenkedések. Amikor pedig a magyar nép sok gondját, baját, szenvedését
napról napra látta, egyre azon töprengett, milyen módon szolgáltathatna
igazságot ennek a saját hazájában kegyetlenül üldözött népnek, az ő népének.
De kivel
oszthatná meg az érzéseit? A magyar urak elhúzódtak tőle, nem bíztak benne,
mert idegenben nevelkedett, viselete is olyan volt, mint a bécsi uraké.
Végre egy
vadászaton Rákóczi találkozott Bercsényi Miklóssal, a felső-magyarországi
megyék fő hadbiztosával. Bercsényinek éppen az volt a hivatala, hogy a polgári
lakosság és a katonaság vitás ügyeit rendezze; sokszor szolgáltatott igazságot
az üldözötteknek, még többször érezte, tapasztalta, hogy gyenge ott az igazság,
ahol fegyveres áll szemben a fegyvertelennel.
Éppen ilyen
szövetséges, ilyen barát kellett Rákóczinak: mintha a sors állította volna őket
egymás mellé, mindig összetartottak a közös célokért együtt harcoltak, és még a
bujdosásban is közös volt a sorsuk. Együtt készítették elő a szabadságharcot:
XIV. Lajos francia királlyal kerestek szövetséget.
De a bécsi
udvarnak mindig ügyes kémei, besúgói voltak, Rákóczit is feljelentették, és a
császár a bécsújhelyi börtönbe záratta. Abba a börtönbe, amelyből anyai
nagyapját, Zrínyi Pétert vérpadra hurcolták.
Hiába követelte
Rákóczi, hogy ügyét magyar bíróság elé utalják, őt is hasonló végzet
fenyegette, mint a többi magyar rebellist, mert bécsi bíróság készült ítélkezni
felette.
Álruhában, kalandos
úton Rákóczi elszökött a bécsújhelyi börtönből, és Lengyelországba menekült.
Barátja, Bercsényi Miklós már ott várt rá, mert az elfogatás elől sikerült
egérutat vennie.
1703 tavaszán
Rákóczi éppen egy vadászatról tért haza, amikor jelentették neki, hogy két
magyar parasztember járja a várost, minden házba bekopogtatnak, és Rákóczi
Ferencet keresik.
Amikor végre
megtalálták, sírva borultak a lábához. Szakadozott beszéddel, sírva mondták el
panaszukat, de elmondták azt is : csak Rákócziban bíznak, egyedül ő válthatja
meg a szenvedő magyar népet.
Végre
megnyugodtak a követek, akkor egy baltát kértek, azzal kettéhasították kézbeli
botjukat. Ezekben a botokban hozták el Rákóczi jobbágyainak siralmas leveleit.
Mennyi szomorúság, keserűség és mennyi remény volt ezekben a levelekben!
A jobbágyok
megírták, hogy az egész magyar nép olyan, mint a pásztor nélkül való nyáj,
ide-oda kóborog, de ha a falvakban gyűlést tartanak, mindig Rákócziról
tárgyalnak, mindenki tőle vár segedelmet. Az idő pedig megérett, mert a szenvedéseket
tovább tűrni nem lehet. Megérett azért is, mert a császárnak más háborúságai
támadtak, Magyarországról sok katonáját kivonta; most jött el az alkalom a
támadásra.
A követek
szava, a levelek tartalma megindította Rákóczit, de ő mindig megfontoltan,
okosan cselekedett, most sem akart semmit elhamarkodni. A követeket kedvező
válasszal küldte viszsza Magyarországra, de melléjük adta hűséges lovászát is,
hogy híreket hozzon hazulról, kémlelje ki a németek állásait, a csapatok
létszámát.
Amikor a lovász
visszatért, és jelentette, hogy a helyzet kedvező, Rákóczi felkelésének tervét
mindenütt lelkesedéssel fogadják, akkor már nem lehetett késlekedni.
Rákóczi nyílt
parancsot és zászlókat küldött haza, aztán maga is útra kelt, hogy élére álljon
a nép szabadságharcának. Amikor az ország határára érkezett, bizony kicsiny
sereggel találkozott, csak ötszáz puskás és ugyanannyi botokkal, baltákkal
felfegyverkezett ember várta. De hamar híre futott érkezésének, és nemsokára
Bereg és Ung vármegye népe csak úgy tódult a zászlaja alá. 1704-ben már az
egész ország Rákóczi zászlaja alatt állott, s ez büszkén hirdette a jelszót:
„Pro patria et libertate” - A hazáért és a szabadságért.
Rákóczi fogsága
- Dunántúli népmonda nyomán -
Sokan elárulták
Rákóczit, mert olyan becsületes volt, hogy nem ismerte a hamisságot. Elárulta
az a francia tiszt is, akire titkos leveleit bízta, s amikor a bécsi kormány a
titok birtokába jutott, Rákóczit elfogatta.
Kocsin vitték
Rákóczit Bécsújhely felé, és ahol a kocsi elhaladt, kigyűlt a nép az utcára, és
levett kalappal állt, így köszöntötte a rabot. Amikor a kocsi Győrbe érkezett,
ott éppen hetivásárt tartottak. A vásárosok mind az útra özonlöttek, levették a
kalapjukat, úgy álltak sorfalat Rákóczinak.
A Győr és Abda
közti hidat katonák őrizték. Amikor meglátták, hogy a kocsiban Rákóczit viszik,
egy frissen fogott pontyot ajándékoztak a fogolynak.
Rákóczi
megjutalmazta a katonákat, de a pontyot visszadobta Dunába, és azt mondta:
- Eredj, örülj
a szabadságnak - bár a gondviselés hozzám is olyan kegyes lenne, mint ért
tehozzád, és visszaadná szabadságomat.
Esze Tamás, a talpasok vezére
- Szabolcs-Szatmár megyei népmondák nyomán -
Tarpán, a falu
Kandia nevű részében lakott Esze Tamás, Rákóczi jobbágya. Hogy a családja
sorsán könnyítsen, sót vásárolt, ökrös szekéren fuvarozta mindenfelé, azzal
kereskedett. Ahogy az országot járta, mindenütt csak nyomorúságot látott,
panaszt hallott: a föld népe nem élhetett az idegen zsoldosok rablásai, a
tisztviselők dézsmálásai miatt.
Egyszer a
sóhivatalnokok belékötüttek, el akarták kobozni tőle a sót, amit drága pénzen
vásárolt. Megharagszik Esze Tamás, közéjük vág, hát a sóhivatalnokok csak úgy
ugráltak ki az ablakon előle.
Most már látta
Esze Tamás, hogy itt csak ököllel lehet igazságot tenni. No, ha úgy, hát úgy.
Amikor az urak nem akartak a tarpai népnek legelőt adni, felment a
községházára, és követelni kezdte. Hiszen követelhette, mégsem adták meg. No,
ha nem: Esze Tamás az urak nyáját a legelőről elkergette, a népét meg
odahajtotta. Ezt már a pandúrok nem tűrhették: el akarták fogni.
Ekkor Esze
Tamás elbujdosott hazulról, a beregi erdőbe ment; sokan éltek már ott, akiket a
katonák üldöztek. A bujdosók összebeszéltek, küldöttséget indítottak Rákóczihoz
Lengyelországba, és arra kérték, szabadítsa fel a magyar jobbágyságot, bontsa
ki a szabadság zászlóját.
Amikor Rákóczi
megérkezett Lengyelországból, Esze Tamás ott várta csapatával a határszélen.
Rákóczi akkor szép beszédet mondott, dicsérte a tarpai jobbágyokat, akik
mellette fegyvert kötöttek, és Esze Tamást kinevezte ezredesnek.
Gyalogosezredet bízott rá, ezért nevezték Esze Tamást a talpasok vezérének.
Sok csatában
vitézkedett Esze Tamás, bátran harcoltak a talpasok, amíg ő vezette a sereget.
De az úri tiszteknek sehogy se tetszett a jobbágyból lett ezredes: a harcon
magára hagyták, az ezredétől minden felszerelést megvontak, sőt a jobbágy
katonákat visszakövetelték tőle, mert kellett a munkáskéz a földesúri birtokon.
Ebben nem engedett a nemesség, hiába adott Rákóczi Ferenc jó példát! Hiába
szabadította fel a maga jobbágyait, magát Esze Tamást is, az urak egyre azt
követelték, hogy a jobbágy térjen vissza a kasza, a kapa mellé, vagy ha vissza
nem tér, akkor dolgozzon helyette a család.
Rákóczi
elrendelte, hogy felmenti minden teher alól az olyan jobbágycsaládot, amelyik
katonát ad, de hiába rendelte el, az urak a földesúri jogról nem mondtak le.
Írta is Esze Tamás, nagy keserűséggel Rákóczinak:
„Az ország
főrendei nem akarják a haza szolgálatában való munkálkodását a jobbágynak,
hanem kinek-kinek csak a jobbágyfogdosásra van gondja."
Amikor Esze
Tamás a sereggel Nyitrán táborozott, egy vasárnapon a kurucok istentiszteletre
mentek. De nem együtt mentek, hanem a katolikusok is, a reformátusok is a maguk templomába. Istentisztelet után a két csapat
egymással összeszólalkozott: olyan vitatkozás támadt, hogy csak úgy zúgott,
zengett a környék. A vitából verekedés, aztán lövöldözés támadt.
Meghallja ezt
Esze Tamás, fut ki a sátrából, kezdi a verekedőket szidni, taszigálja,
szétlökdösi őket.
Amíg ő így
erősködik, a többi tiszt seregbontó ágyút hozat oda, és a verekedők közé lövet.
Miért tették? Tudták-e, hogy Esze Tamás ott áll középen, és békíti a
verekedőket? Senki sem tudhatja. De az ágyúgolyó belészánt a tömegbe, pusztítja
a verekedőket, elpusztítja Esze Tamást is.
Sírva szedték
össze a holtakat a kurucok, de még akkor sírtak igazán, amikor Esze Tamás
holttestét megtalálták.
Közös sírt
ástak, azt kővel megjelölték, s mikor mindent elrendeztek, a talpasok ezt
mondták:
- Bár mi mind
meghaltunk volna, csak az ezredes úr maradt volna élve!
A nagyenyedi fűzfák
- Kőváry László nyomán -
Nagyenyed
közelében, a Tövis felé vezető út két oldalán egy-egy hatalmas fűzfa állott.
Ezek a fák a nagyenyedi diákok hősiességének emlékét őrizték.
Amikor 1704-ben
a labancok erős sereggel és több ágyúval Nagyenyedet megtámadták, a polgárság
felfegyverkezett, fegyvert ragadtak a diákok is, és bátran szembeszálltak az ellenséggel.
Ugyan milyen
fegyvere volt a diákságnak? A diáknak diákfegyver jár, ők bizony a híres gerundiummal verekedtek.
Az pedig olyan súlyos bot, mint a gerenda, és olyan nehéz, mint az a latin
igenév, amitől sok diáknak megfájult a feje.
A diákok
gerundiummal, a parasztok, a kézművesek kaszával kopjával, karddal rohantak a
támadó labancokra, azok meg úgy megijedtek a nem várt támadástól, hogy az első
összecsapás után elfutottak.
Dicsőséges volt
ez a küzdetem, de nagy volt a veszteség is: harminc nagyenyedi diák indult
harcba a városért, a kollégiumért, és csak kettő maradt közülük életben.
A csata után a
két diák hálát adott Istennek, hogy megtartotta őket, majd közös akarattal a
gerundiumot leszúrták a földbe a tövisi út mellett. A két gerundium fűzfából
volt, és szépen megfogant: koronás szép fűzfa nőtt belőlük.
Amikor Jókai
Mór arra járt, még látta az egyiket.
Az ónodi véres nap
- Rákóczi Ferenc emlékiratai nyomán –
A vármegyék derék vezetői, akik megfogadták, hogy a
harcot a szabadság elnyeréséig bátran folytatják, híven kitartottak Rákóczi
mellett, mégis akadt néhány vármegye, amely megelégelte a háború költségeit,
pusztításait és fáradalmait.
A felvidéki Turóc vármegye nemesei körlevelet írtak a többi vármegyéknek,
ebben a levélben Rákóczit megrágalmazták, a kuruc hadjárat költségeit
felhánytorgatták. Amikor ezt Rákóczi megtudta, országgyűlést hirdetett, és
összehívta a rendeket Ónodra.
Megjelent az országgyűlésen Rakovszky alispán és Okolicsányi jegyző is, ők
képviselték Turóc vármegyét.
Az ónodi conventus generalis, 1707
|
Rákóczi pedig nyíltan felszólította Turóc vármegye küldötteit, mondják el
élőszóval mindazt, amit a körlevélben panaszoltak. Hiszen ha csak panaszkodni
kell! Az urak elmondták, mi tenger kárt tesznek a kuruc hadak, amikor egy-egy
vármegyén keresztülhaladnak, elpanaszolják azt is, hogy Rákóczi rézpénze, a
libertás semmit sem ér: az iparos, a kereskedő el sem fogadja. Még a piacosok is eldugják, amivel
kereskednek, ha meglátják, hogy valaki rézpénzzel akarna fizetni. És folyik,
folyik a panasz az urak szájából, pedig Turóc vármegye nem is esik a hadak
útjába.
Bercsényi hallani se tudja az ilyesmit, már erősen feszeng a székén, többször a kardjára is csap haragjában. A
fejedelem csitítja, visszatartja, mert még rárohanna a panaszkodó urakra.
Amikor Turóc megye követei befejezik a panaszkodást, megszólal a fejedelem.
Szemére veti Turóc megye nemeseinek, hogy sérelmekről beszélnek, holott ők
maguk fogadták meg: minden áldozatot meghoznak a szabadság kivívásáért.
Különben is, becsületébe gázoltak a fejedelemnek, ezért ő nyilvánosan, az
ország színe előtt elégtételt követel tőlük.
A fejedelem szavait mély csend követte. Senki sem
szólalt fel, egyetlen megyei követ sem adott elégtételt a fejedelemnek. Rákóczi
csak várt, várt, a csend már elviselhetetlen volt. Nem szólt a fejedelem sem,
csak a lelke háborgott. Hát ezért áldozta fel családját, jövőjét, vagyonát,
mindenét?!
Amikor senki egy szót sem szólt mellette, végre nagy keserűségében mégis ő
kezdett beszélni:
- Édes nemzetem! Hát ezt érdemeltem hazám ügye mellett való sok szíves
fáradságom után'?! Életemet, véremet, mindenemet érted szenteltem föl.
Feleségemet, gyermekeimet, szerencsémet megvetettem, sőt; ami több, hozzád
való szerelmökért s virágzó szabadságodnak helyrehozataláért édes eleim is,
kockára vetvén mindenöket, véröket, hitöket feláldozták. S rólam most azt hiszik,
hogy hazám kárával kincseket gyűjtök... Készebb vagyok megvonni magamat az
ország egyik szögletében; mint hogy a várt köszönet helyett zsarnoknak
mondjanak. Nem tűröm, nem szenvedem el! Magammal koporsómba viszem! ... Édes
hazám, ne szenvedd rajtam ezt a gyalázatot!
Ezekkel a szavakkal felállt, és nagy keserűséggel távozni készült.
Ebben a pillanatban Bercsényi Miklós felugrott, szemére vetette a
jelenlevőknek, hogy távozni engedik szabadítójukat, ahelyett hogy igazságot
szolgáltatnának neki. Így kiáltott rájuk:
- Tűritek a rágalmazók szavát?! Nem! Nem!... Inkább haljanak meg ezek a
gazok!
Kardot rántott, és kardjának lapjával
Rakovszky alispán vállára sújtott. Ekkor Károlyi Sándor, aki Bercsényi mellett
állott, úgy vágta fejbe kardjával az alispánt, hogy az holtan rogyott össze.
Than Mór: Az ónodi országgyűlés |
Szörnyű verekedés támadt, a fejedelem csak nagy nehezen teremthetett
rendet. Ő maga védte meg az egyik turóci ügyvédet, pedig az beszélt ellene
leghevesebben.
Sajt és szabadság
- Tóth Béla nyomán -
Amikor Rákóczi békefeltételeket ajánlott a császárnak, Bercsényi Miklósra
bízta a tárgyalásokat. Bercsényi közvetítők útján tárgyalt, a közvetítést
Anglia és Hollandia követe vállalta el.
A holland követ úgy találta, hogy a kurucok az adott körülmények között
túlságosan sokat követelnek. Alkudozni kezdett Bercsényi Miklóssal. Csakhogy
Bercsényi indulatos, szókimondó diplomata volt, s amikor látta, hogy a
hollandus alkuszik, gőgösen így szólt:
- Nem alkuszunk tovább, hollandus uram, mert mi szabadságot, nem sajtot
keresünk!
A holland követ pedig, aki éppenséggel nem szégyellte a sajtkereskedést,
ami hazájának gazdagságot hozott, így felelt:
- Ha szabadságot kerestek, ne értéktelen rézpénzt adjatok a katonáknak,
hanem vágjátok le a sok arany- és ezüstgombot a mentékről, abból veressetek
pénzt, azzal fizessétek a vitézeket, majd jobb kedvvel, bátrabban harcolnak.
Lám, Hollandia is kivívta a szabadságát, de a vezetői nem arany- és
ezüstgombos, hanem ólomgombos mentében jártak.
Kuruc-e vagy labanc?
- Teremi népmonda nyomán -
hangoskönyv
változat Kaszás Attila előadásában
A Rákóczi-szabadságharc idején egy cseh kereskedő jött Magyarországra.Útközben egy kuruc csapattal
találkozott.Megkérdik tőle a katonák:
- Mi vagy? Kuruc-e vagy labanc?
A jámbor cseh nem tudta, kikkel áll szemben, és azt mondta nekik: - Labanc!
Erre a kurucok jól elverték.
Továbbment a cseh kereskedő, és most egy csapat labanccal találkozott.
A labancok is azt kérdezték:
- Mi vagy? Kuruc-e vagy labanc?
Most sem tudta, kivel áll szemben, eszébe jutott az előbbi csapat, hát azt
mondta:
Kuruc!
Erre a labancok is jól elverték, aztán végül elengedték, az útjára. Ahogy
továbbment, megint találkozott egy csapat kuruccal.Ezek is megkérdezték:
- Mi vagy? Kuruc-e vagy labanc?
Ezeknek már ezt felelte:
- Ne is kérdezzetek, csak üssetek!
Kuruclapos
- Nagyszalontai népmonda nyomán -
Hosszú ideig a török birtokában volt
Gyula vára, és amikor visszavették, idegen katonaságot, német őrséget helyeztek
el benne.
A kurucok megtámadták, de az őrség erősebb volt: a kuruc sereget
visszaszorította. A visszavonuló kuruc sereg Nagyszalontán akart megpihenni, de
a szalontaiak könyörögtek nekik:
Az Istenért, csak be ne jöjjenek Szalontára, mert ha a német megtudja,
mindenestül elpusztít minket.
Mit tehettek a kurucok? A szalontaiak kárát nem akarták, ezért
megállapodtak velük, hogy nem mennek be Szalontára, hanem egy szomszédos mezőn
szállnak meg.
Úgy is történt. A kurucok megszálltak, a szalontaiak pedig nagy titokban
ellátták őket enni- és innivalóval. Azóta azt a helyet, ahol a kurucok
megpihentek, Kuruclaposnak hívják.
Bercsényi Miklós rézágyúja
- Thaly Kálmán nyomán -
Érsekújvár látképe 1663-ból |
Annyira fontosnak tartotta a fejedelem a
vár elfoglalását hogy, Bottyán János tábornokkal együtt maga irányította
az ostromot. Végül éjszakai támadással foglalták el a hajdúk a várat, és nemsokára maga a fejedelem is belovagolt a piactérre.
Bottyán tábornok Ilosvay Imrét tette meg kapitánynak; ötszáz gyalogost és
háromszáz lovast adott mellé.
1705-ben Bercsényi Miklós a várat kijavíttatta, és maga is ide költözött:.
Annyira megkedvelte a környéket, hogy mindig csinosítgatta, parkot, sétautat
csináltatott.
A vár bástyájára rézágyút állíttatott. Ez az ágyú Rákóczi pénzéből, a rézből vert libertásból készült; erről szól a felirata is. Ezt a verses
feliratot latin nyelven maga Bercsényi költötte, római versmértékben:
Nummus eram patriae, nervus belli atque moneta
Nunc libertatis vindico iura boans
.
(A haza pénze valék, harc eszköze és emelője,
Most a szabadságnak dörgve vivom jogait.)
Szepes vára
- Rákóczi Ferenc emlékiratai nyomán -
Magas sziklákon áll Szepes vára, erősen védelmezi a természet, védelmezi a labanc is, hiába ostromolja a kuruc, semmiképpen se tudja bevenni. Már-már úgy látszott, hogy sikertelen marad az ostrom, amikor egy ember véghezvitte, amit az egész sereg nem tudott megtenni: megszerezte Szepes várát a kurucoknak.
Csáky Mihály uram nem volt labanc, de beszorult a várba, amikor a kurucok
váratlanul körülzárták a várat. Hű szolgája, Trencsényi Mátyás meg éppenséggel
a kurucokkal érzett, és gazdájával együtt a várban élt. Amikor
Trencsényi Mátyás látta, hogy a kurucok újra meg újra hiába próbálkoznak a
vár megvételével, gondolt egy nagyot: „Megszerzem én ezt a várat a fejedelemnek!”
De hogy fogjon a dologhoz? Társaiban nem bízott, a németekkel nem is tárgyalt; egyedül
akarta véghezvinni a vár megszerzését.
Először a visszavonulásról gondoskodott. Sok kötelet szerzett, abból hágcsót
készített, és ezt felerősítette a sziklára. A hágcsót lebocsátotta a mélybe,
ezen akart menekülni. Ezután jó1 felszerelte magát, megerősítette a szívét, és
felkereste a parancsnokot. Amikor a parancsnokkal szemben állt, hirtelen sót
hintett a szemébe, azzal
elvakította, aztán kardot rántott, és súlyosan megsebesítette. A parancsnok
kiáltozni kezdett, futott mindjárt a felesége, futottak hozzá a katonák, s
akkor látták, hogy súlyosan megsebesült.
De Trencsényi Mátyás akkor mar messze járt. Odafutott a hágcsóhoz, és azon
leereszkedett, nemsokára a kurucok táborában volt.
A parancsnok súlyos sebét a várban kezelni nem tudták, mert orvosuk nem
volt. A labancok nem tehettek mást, a várat feladták, csak a szabad elvonulást
kötötték ki. Ezt a kurucok megadták, és Szepes várát birtokba vették. Így
szerezte meg Trencsenyi Mátyás a várat, és megszerezte Rákóczi Ferenc
kitüntetését is.
- Móricz Pál nyomán -
Ahogy a tölgyfa kimagaslik az erdőből, úgy emelkedett ki Bottyán tábornok a
kuruc vitézek sorából. Ő volt a híres „rajta generális", aki vakmerő
rohammal mindig győzött, és akinek testét a golyó nem fogta.
Bottyán generálist a szegény nép Jóltevő Jánosnak nevezte, mert
megszabadította a zsaroló, kegyetlenkedő labanctól, a maga katonáit pedig
rabolni nem engedte.
Eleinte még labancpárton volt, Ocskay Lászlóval párbajt vívott, és amikor
megsebesült, Zólyom várába vitték. Bercsényi nem hagyta nyugodni: ostrom alá
vette a várat; ágyúkat hozatott, és a rozoga falakat lövette keményen. Bottyán
tábornoknak ezer gondja volt: kínozta a sebe, gyenge volt a vár őrsége, a
falakat meg már csak az imádság tartotta. Kétnapi ágyúzás után jelt adott
Bercsényinek: tárgyalni akar, Bercsényi bizonyosra vette, hogy Bottyán tábornok
feladja a várat. Hiszen semmi reménye nem lehet arra, hogy a kurucok ellen
megvédje. Annál jobban elcsodálkozott, amikor ilyen üzenet érkezett hozzá
Bottyán tábornoktól:
Vak Bottyán János |
Bercsényinek tetszett a tréfa: egy akó helyett egész nagy hordó tokaji bort
küldött Bottyán tábornoknak, és ezt üzente:
- Annyit küldök, hogy még a köznémet is hadd igyék belőle!
Végül Bottyán tábornok mégis feladta a várat, elvonult onnan, de katonáinak
nagy része felcsapott kurucnak. Talán Bercsényi tokaji bora is tüzelte őket.
Később maga az öreg vezér is követte példájukat, és Rákóczi egyik legjobb
tábornoka lett.
Vak Bottyán lakomája
-Thaly Kálmán nyomán -
Sokat portyáztak, kalandoztak a kurucok, hol itt, hol ott tűntek fel, s a
német csak csodálkozott: ugyan honnan kerültek ezek ide? Ez a hadviselés nem
volt szabályos, de gyakran eredményesnek mutatkozott; így volt akkor is,
amikor Bottyán tábornok őrmestere, Bornemisza János portyára indult.
Gúnyrajz vak Bottyánról |
Amikor a hintó közelükbe érkezik, Bornemisza jelt ad a legényeknek,
egyszerre kiugrálnak, rárohannak a kísérő vasasokra, és kezdik szabni őket.
Ketten a hintós lovak istrángját vágják el, a többiek azalatt végeznek a
németekkel, csak ötöt hagynak életben, a többit mind levágják.
Ki utazik ilyen kísérettel? Ki ül a hintóban? Nem lehet tudni, az ajtót nem
nyitják meg. No, ha nem, Végh János odaugrat, hogy az ajtót kinyissa. Ahogy
kinyitja, egy fényes ruhájú német tiszt rálő a pisztolyából. Abban a
pillanatban Végh János felüti a pisztoly csövét, így a golyó nem a mellét
találja hanem a kalpagját fúrja keresztül.
Megharagszik erre Végh János, megragadja a német tisztet, és kirántja a
hintóból. A többiek a hintót felkutatják, és megtalálják benne a császári sereg
hadipénztárát. Ki lehet ez itt nagy úr? Kezdik vallatni az öt megmaradt
kísérőt, de egyik sem mondja meg a fogoly nevét.
Megharagszik erre Végh János, ám nem tudja megbocsátani, hogy a tiszt
majdnem lelőtte, és úgy pofon vágja a tisztet, hogy csak úgy csattan. Erre
elsápad az egyik kísérő, a gróf inasa, és
megvallja, hogy ez a fényes ruhájú tiszt úr maga gróf Starhemberg Guido, a
császári hadak főgenerálisa.
Guido von Starhemberg |
-Ha már elfogtuk, elvisszük Bottyán generálisnak - mondja Bornemisza János,
pedig a kuruc generális most éppen Nyitrán táborozik; és végig a labanc
vonalakon kell a főtisztet átvinni. De amit Bornemisza feltett magában, annak
meg kellett lenni.
A kurucok Starhemberg alá könnyű magyar lovat adnak, a hadipénztárt
magukhoz veszik, azzal elindulnak. Starhemberg mellett egy kuruc lovagol hegyes
tőrrel, a másik oldalon Bornemisza felvont karabéllyal. Azt is tudtára adják:
ha megmukkan, halál fia.
Ahogy haladnak, Vizkelet községen vezet át az útjuk. Ott egy császári hadnagy állomásozik,
csak ötven katonája van, és éppen vígan mulatozik. Ezt onnan tudják a kurucok,
hogy egy lányt borért küldött, viszi is neki a boroskancsót.
- Megállj, húgom - azt mondja neki az
őrmester -, az én nevem Bornemisza, de nem vagyok én azért bornemissza! Hoci
azt a kancsót!
Jót ivott belőle, adott a többieknek is, ettől úgy felbátorodtak, hogy egy
füst alatt ezeket a németeket is le akarták vágni. Meg is tették volna, ha a
falusiak nem könyörögnek: ne tegyék, az Istenért, mert a községen áll bosszút a
német. Erdőkön, mocsarakon, úttalan, utakon át haladtak az előkelő fogollyal;
az sem gondolta a bécsi szalonban, hogy ilyen utazásban lesz része!
Amikor a Vág folyó partjára érkeztek, ott már erősen nyomukban volt a német.
Hamar szereztek egy halászbárkát, és átkeltek a folyón, de a bárka kicsi volt,
kétszer kellett vele fordulni. Amikor visszatértek a csónakkal, már ötszáz
német nyüzsgött a parton. Ekkor Bornemisza János kardot szegezett Starhemberg
szívének, és arra kényszerítette, tiltsa meg a katonáknak az oktalan
lövöldözést, mert őt pusztítják el, ha a kurucokra lőnek. Mit tehetett a tábornok? Parancsot adott a katonáknak, hogy ne lőjenek.
Így a csónak sértetlenül megérkezett a túlsó partra. Itt újra kezdődött a
vad lovaglás: sűrű nádasokon, mocsarakon, tekervényes utakon át, olykor
derékig vízben lovagoltak Nyitra felé.
Bottyán tábornok nagyon megörült, amikor megtudta, hogy a császári hadak
főgenerálisa az ő fogságába esett. Mindjárt gyorsfutárt küldött Rákóczi
fejedelemhez, aki ekkor Kassán székelt.
Ezután fényes lakomát rendezett a kuruc generális, Starhemberg
tiszteletére, ahogy a katonai illendőség kívánta. Csakhogy azt már az ő szíve
diktálta, hogy erre a lakomaíra meghívja - Bornemisza János őrmestert és minden
katonáját: a kuruc tisztek, altisztek és közlegények együtt étkeztek a
császári sereg főgenerálisával.
Vak Bottyán testét nem fogja a fegyver
-Thaly Kálmán nyomán -
Szentül hitték a kurucok, hogy Vak Bottyán tábornok testét nem fogja a
fegyver, őt sem karddal, sem golyóval megsebesíteni nem lehet. Amikor Vak
Bottyán fülébe ezek a hírek eljutottak, mint jó katona nagyon megörült, mert
bízott benne, hogy ezzel is növelheti a kurucok bátorságát. Most már csak,
azon töprengett, miképpen titkolja el a sebeket, mert bizony mindig az elsők
között harcolt, kapott is sebet eleget.
Egyszer kémszemlére lovagolt, és Paks mellett összecsapott az ellenséggel.
Ebben az összecsapásban a tábornok két sebet is kapott. Az arcát kardvágás
érte, combját pedig olyan puskalövés találta, hogy holtáig sántikált tőle.
Amikor a kurucok meglátták, hogy a tábornok úr sántikálva jár a táborban,
megkérdezték tőle:
- Mi történt a lábával, tábornok úr?
Csak nem sebesült meg kegyelmed?
Vak Bottyán pedig úgy felelt erre, ahogy illett:
- Sebesült bizony a kutya! Jól tudjátok, hogy az én testemet a fegyver nem fogja. Hanem a Duna-hídnál jártam az ásók
között, ott egy szilánk lehasadt, és erősen megütötte a combomat. Attól
sántikálok.
Azt mondja erre az egyik kuruc vitéz a másiknak:
- Ugye; mondtam, komám, hogy Vak Bottyán tábornok úr testét nem fogja a
fegyver? Éljen a tábornok úr!
A fejedelem dajkája
- Mezőladányi népmonda nyomán -
Sárospatak látképe |
A szegény öregasszony elindult, hogy felkeresse Rákóczi Ferencet, akit ő
nevelt. El is érkezett gyalog Sárospatakra. Amikor az öregasszony a vár
kapujához érkezik, azt kérdi tőle az őr:
- Mit akar maga, mama?
- Szeretnék a fejedelemmel beszélni.
- Most nem lehet - mondja az őr -, jöjjön holnap.
Így ment ez három napon keresztül. A harmadik napon más őr állt a vár kapujában. Ennek odaadta a szegény asszony az utolsó krajcárját is,
csak hogy Rákóczihoz bejuthasson.
Belépett a főkapun; bent már ajtót nyitottak neki, s hát egyszerre ott
állt a fejedelem előtt! Illedelmesen állt, de egy tiszt rákiáltott:
-Boruljon le a fejedelem előtt!
Azt mondja erre az öreg dajka: -Én boruljak le a Ferikém előtt, amikor én
neveltem?
Rákóczi erre a szóra figyelmes lett.
- Jöjjön közelebb, néném - mondta az öregasszonynak.
Az öregasszony előlépett, és elővett egy kis csomagot. Felbontotta, hát
egy kis dolmány volt benne.
- Megismered, Ferikém? Ez az a dolmány, amit még kicsi korodban hordtál.
Megőriztem eddig, és most elhoztam neked. Itt van, tessék!
Rákóczi most már tudta, hogy ez az öregasszony az ő nevelő dajkája. Odament
hozzá, és azt mondta:
- Köszönöm, nevelő dajkám, hogy megtartotta, és elhozta nekem. Van-e valami
kívánsága?
- Jaj, édes fiam - már megbocsásson -, keresem a fiaimat. Kurucok, kuruc
katonák, de sehol se találom őket. Meg aztán az egyetlen tehénkémet elhajtották
a katonák.
- Ne legyen gondja, kedves dajkám, megkeresem a fiait! Megtérítem a kárát
is.
A fejedelem mindjárt intézkedett, hogy az öregasszony fiainak szabadságot
adjanak, és az öregasszonynak szép birtokot adományozott. Ekkor az öregasszony
térdre borult, és megcsókolta a fejedelem köntösét. De Rákóczi felemelte,
homlokon csókolta, és így búcsúzott tőle:
- Isten megáldja!
A táltos
- Szamosszegi és tiszakóródi népmonda nyomán -
Rákóczi fehér lovon |
Ha veszedelem volt, a Táltos nyerített és kapált, amikor pedig a fejedelem
felült a hátára, úgy repült, hogy a lába nem érte a földet, de még a felhők
közé is felszállt a fejedelemmel. Amikor labanc sereg közeledett, kiverte a
lábával, hogy hány ezred katonaság jön.
Egyszer Rákóczi elvesztette a csatát, és a labancok üldözőbe vették. Akkor
a táltos ló a fejedelmet egy rejtekhelyre vitte, maga pedig lefeküdt a döglött
lovak közé, és a fejét a mellette fekvő ló nyaka alá dugta. Amikor a labancok
jól elhaladtak, Táltos felállt, Rákóczi pedig előjött rejtekhelyéről, felpattant
rá, és a kurucok után vágtatott.
Rákóczi kincsei
- Nagyecsedi és nyírbátori népmonda nyomán -
Tenger sok ezüst, arany, gyémánt csillogott-villogott Rákóczi
kincseskamrájában, csillogott-villogott még a patkó is a lova lábán, mert az is
aranyból volt. Annyi volt a földbirtoka, hogy keresztülmehetett az egész-országon,
mindenütt a saját földjén járt.
Amikor Rákóczi az országot elhagyta, és Lengyelországba, ment, minden
aranyát téglába verette, és az ecsedi vár falába berakatta. Az ezüstöt rudakba
verette, és magával vitte. Az ezüstrudakat hajón szállította, az meg a vár környékén az Ecsedi-lápba
belesüllyedt.
Mások azt tartják, hogy a fejedelem minden kincsét abba a hosszú pincébe
rejtették, amely Nagykárolytól Ecsedig húzódik. Nagy hírű pince ez: itt
rejtőzött egykor maga a fejedelem is, ezért hívják még ma is Rákóczi-pincének.
Rákóczi öröksége
- Beregdaróci
népmonda nyomán -
Egyszer Rákóczi Ferenchez beállított egy öreg parasztember. Fel volt
tarisznyázva alaposan.
Amikor a fejedelem
leültette, az öregember elővette a tarisznyáját, és kirakott belőle egy rakás
pogácsát. Ahogy kirakta, azt mondta Rákóczinak, hogy törjön ketté egy pogácsát.
Rákóczi megfogadta a szavát, kettétört egy pogácsát, s hát elállt a
szeme-szája! A pogácsából csengő aranyak hullottak az asztalra.
Az öregember azt mondta:
- Azért raktam az aranyat pogácsába,
mert féltem, hogy kirabolnak az úton. Ötven aranynak kell lenni egy-egy
pogácsában. Ezt a fenséged nagyapja bízta rám, hát most elhoztam hiánytalanul,
mert szükség lesz erre nemsokára.
Az öreg ravaszul mosolygott. Rákóczi jutalmul neki akart adni egy pogácsát,
de az öregember nem fogadta el. Akkor a gyémántköves óráját ajándékozta neki.
Rákóczi kincstárosa
- Vásárosnaményi
népmonda nyomán -
Rákóczi minden kincsét a Vöröstoronyban tartotta. Egyszer megparancsolta a
kincstárosának, hogy hozzon neki ezer aranyat. De ugyan hogy hozza el, amikor a
környék tele van rablókkal, még azoknál is rosszabb labancokkal?
A kincstáros keresett egy kis ládikót, azzal felment a Vöröstoronyba, a
ládikát félig megtöltötte arannyal, az arany tetejébe földet szórt, és rózsát
ültetett bele. Így már elvihette az ezer aranyat a sok országos rabtó között
is. Amikor Rákóczi ezt meglátta, azt mondta rá:
- No; látom, hogy ezt a kisebbik fejével gondolta ki!
Ezt pedig azért mondta, mert a kincstárosnak a fején egy kis: gömb nőtt egy
kardvágástól. Ebben a kisebbik fejben rejtőzött a kincstáros ravaszsága.
Bezerédj Imre párviadala
- Thaly Kálmán nyomán -
Rákóczi tisztjei személyes bátorságukkal is példát mutattak a kurucoknak,
páros viaskodásban éppen úgy megállták a helyüket, mint a sereg vezetésében.
Híres vívó volt Bezerédj Imre is, sok ellenfelét legyőzte már, amikor egy
rác kapitány párviadalra szólította. Fertő-Szent-Miklós és Szerdahely között,
egy korlátokkal körülvett réten folyt a párviadal. A két vívó lóháton
vágtatott egymás felé, és karddal keményen összecsaptak. A rác kapitány kivédte
Bezerédj kardcsapását, és visszavágott. Amikor Bezerédj hárított, markolatban
eltört a kardja.
Most már biztosra vette a győzelmet a rác kapitány: erős csapást mért
Bezerédjre. De Bezerédj jeles lovas volt, könnyű paripáját a korlát mellett
olyan ügyesen forgatta, hogy a rác nem tudta megvágni. Forgolódás közben a
korlátnak ahhoz a részéhez talált közeledni, ahol kívülről a fegyverhordozója
nézte az ura küzdelmét. A derék fegyverhordozó kapott az alkalmon, és odaszólt
Bezerédjnek:
- Vitézlő uram! Odaakasztottam ám a fokost a nyeregkápára!
Meghallja ezt Bezerédj, leoldja a fokost, jobbjába kapja az ősi fegyvert,
és úgy nyakszirten vágja a rác kapitányt, hogy mindjárt lefordult a lováról.
Bezerédj utódai Ménfőn őrizték azt az ezüstfokost, amellyel a hagyomány
szerint a vitéz a rác kapitányt levágta.
Bezerédj Imre elbúcsúzik az élettől
- Regéci népmonda nyomán -
Híres vitéz, jeles hadvezér volt Bezerédj Imre, párviadalban, hadvezetésben
nem volt párja. A fejedelem nagyon szerette, mert egyszer az ő szeme láttára
negyvenkét osztrák tisztet győzött le. Hinni sem akarta a fejedelem, amikor
hírül hozták:
- Bezerédj árulásra készül!
Mégiscsak hinni kellett, mert Bezerédj felesége jelentette fel az urát, neki elárulta a tervét. Bezerédj
Imre a haditörvényszék elé került, az meg hazaárulás miatt halálra ítélte.
Rákóczi sírt, amikor az ítéletet kimondták, de ez ellen ő sem tehetett: az
árulónak ez a büntetése. Sárospatakon volt a siralomház, oda vitték Bezerédjt
kivégzés előtt. Megkérdezték tőle, mi a végső kívánsága. Bezerédy egy tükröt
kért. Kérdezik tőle a volt tiszttársai:
- Ugyan minek az a tükör?
- Azt akarom megnézni, most is olyan bátor vagyok-e, mint amikor az osztrákokkal verekedtem. - Aztán megkérte a
tiszteket, hallgassák meg búcsúversét:
El kell menni, meg, kell halni,
Bevégeztem az életem.
Bűnös valék; itt a halál,
Tovább már nincs kegyelem.
Nem is volt: másnap a hóhér kivégezte.
Holló-kő
- Mednyánszky Alajos nyomán -
Kár, kár; kár! - károgják a hollók, amikor százával repülnek a magas sziklára,
amelyet róluk Holló-kőnek neveznek. Mind azt károgják: Kár vala Ocskay
Lászlónak, ilyen nagy vitéznek lenni árulónak...
Szomolány a 18. században |
Merész volt a vállalkozás, de talán sikerrel jár, ha az első ostromlétra el
nem törik. De mikor eltört, és sok vitéz lezuhant a mélybe, a vár védői is
felriadtak, és megrohanták azt a kis csapatot, amely feljutott a várba.
Hiába küzdöttek a kurucok, győzött a túlerő, mind foglyul estek. Hogy megörült a vár parancsnoka, amikor a
foglyok között felismerte Ocskayt, Rákóczi villámát! Annyira megbecsülte, hogy
azt mondta neki:
- Ha becsületszavát adja kegyelmed, hogy szökéssel nem próbálkozik, szabadon járhat a várban s a
környéken.
De számítás is volt ebben: a parancsnok Ocskayt el akarta tántorítani
Rákóczitól, árulásra, átállásra kívánta buzdítani. Segítette ebben gyönyörű
szép lánya, akivel Ocskay egyre többször találkozott. Végül megszerették
egymást, s amikor Rákóczi kicserélte Ocskayt egy magas rangú császári
tisztért; Ocskay feleségül kérte a szép Ilkát. De a parancsnok azt mondta neki:
- Ön bátor katona, és én örömmel látnám családomban. De mivel ellensége az
én uramnak, a császárnak, nem adhatom önnek a lányomat. De hagyja el Rákóczi
zászlóját, kérje a császár őfelsége kegyelmét, s akkor megkaphatja az én atyai
áldásomat is.
Ocskay tiltakozott, a szép Ilka sírva fakadt, de hiába, a várparancsnok
nem engedett. Ezután a két szerelmes titokban találkozott a Holló-kő tövében,
aztán elbúcsúztak egymástól, és Ocskay visszatért a kuruc táborba.
Nemsokára újra megjelenik Ocskay a vár alatt, és levélben felszólítja a
parancsnokot: adja fel Szomolány várát. De a levél mellett üzenet is volt:
Ocskay azt üzente Ilkának, hogy éjfélkor várja a Holló-kő alatt.
Csakhogy éjfélkor Ilka helyett az apja jelenik meg, és a várparancsnok újra felszólítja Ocskayt: lépjen át a császár
szolgálatába. Ocskay ismét tiltakozik, nem akarja Rákóczit elárulni, de a
várparancsnok szavait fontolgatni kezdi, s amikor legközelebb Ilka is
megjelenik a találkozón - enged a parancsnoknak.
Ezután megkötik a szégyenletes alkut: Ocskay
átviszi a regimentjét a császár zászlója alá, amnesztiát kér, és tiszti ranggal
a császár szolgálatába lép. Néhány nap múlva Ocskay megkapja a császár pecsétes
levelét, a feltételeit elfogadták.
A legközelebbi csatában, amikor Ocskay lovasságával a jobbszárnyon állt,
harc közben ezredével kitört, és átállt a császáriakhoz. Ezredéből csak néhány
hűséges kuruc maradt meg Rákóczi zászlója alatt.
Szomolány |
Egyszer üzenet érkezett a várba: Ocskaynak üzent egy régi
katonapajtása, hogy Verbón várja, mert fontos ügyben akar vele beszélni. Az egész környék a császáriak birtokában
van, Ocskay nem is gyanítja, hogy a közelben kurucok leselkednek. Pedig amikor
késő este Verbóról hazafelé tart csak egy inas kíséretével, egyszerre
megrohanják a kurucok, kicsavarják kezéből a kardot, megkötözik, s már indulnak
is vele Rákóczi táborába. Jávorka jól ismeri az egész vidéket, úttalan utakon,
nádasokon, ösvényeken vezeti a csapatot, és nemsokára megérkeznek Újvárba,
Rákóczi táborába.
Amikor a nép megtudta, hogy Ocskayt elfogták, mind az utakra tódult, és így
kiáltozott:
-Halál! Halál az árulóra!
Ha Jávorka és társai meg nem védelmezik, Ocskayt a kurucok és a parasztok ott helyben ízekre tépték volna. De nem így lett vége az
árulónak: haditörvényszék ítélkezett fölötte, és az ítélet halálra szólt.
Beszélhetett Ocskay, hogy ha visszaadják a kardját, csodákat tesz ő még
Rákócziért, senki se hallgatott az árulóra. Kivégezték, és fejét egy árbocfára
kitűzték.
Ocskay saját kezű aláírása |
Kár, kár, kár! Kár vala Ocskay Lászlónak, ilyen nagy
vitéznek lenni árulónak - károgtak a hollók; ezt károgták Holló-kőn is. Mert a
rossz hír szárnyon jár: Ilka is hamar megtudta, mi történt vőlegényéveI. Amikor
a hírt meghallotta, elájult, súlyos betegségbe esett, és józan eszét többé nem
nyerte vissza. Nem szólt senkihez, de mindennap elment a Holló-kő alá, ott töltött
egy órát, és hallgatta a hollók károgását: Kár, kár, kár! Kár vala Ocskay
Lászlónak, ilyen nagy vitéznek lenni árulónak...
Fodor László halála
- Thaly Kálmán nyomán -
Amikor Heister tábornok meghallotta, hogy Ocskay Lászlót elfogták,
megüzente a fejedelemnek: ha
Ocskayt kivégezteti, akkor ő tíz kuruc tisztet és katonát lefejeztet. Hiszen
üzenhetett, mert az árulót úgy gyűlölték a kuruc táborban, hogy kegyelmet semmiképpen
se kaphatott. Nem is kapott, Ocskay Lászlót az újvári piactéren kivégezték, fejét
egy árbocfára feltűzték. Heister pedig szavának állott.
Először Fodor László kurucezredest nevezte meg, mert a fejedelem többször
ki akarta cserélni, labanc főtiszteket ígért érte. Jól tudta Heister, hogy
Fodor László kedves embere a fejedelemnek, ezért őt küldte elsőnek a vérpadra.
Még a szeme se rebbent Fodor Lászlónak, amikor közölték vele, hogy meg kell
halnia. Sokszor szembenézett a halállal a csatamezőn, a vérpadon se riadt meg tőle.
Amikor a vérpadra
felvezették, dolmánya zsebéből kihúzott egy finom kendőt, kibontotta, és kivett
belőle tíz aranyat. Elálmélkodott ezen a katonaság, nagyot nézett a hóhér is.
De Fodor László nem törődött az álmélkodással, hanem fogta a tíz-aranyat,
és odanyújtotta a hóhérnak. Azt mondta neki:
- Megemlékezzél róla, hogy egy kuruc ezredessel volt dolgod. Azzal
odalépett a tőkéhez, némán eltolta magától a hóhérsegédet, aki a szemét be
akarta kötni, és rettegés nélkül szembenézett a halállal.
A kisbojtár
- Nyírbátori népmonda alapján -
A Nyírségen történt, hogy a kurucok elfoglaltak egy falut. Ha elfoglalták, a falu szélén mindjárt tábort is vertek.
A labancok pedig két ravasz kémet küldtek a tábor felé, és a kémek az erdő
sűrűjében éppen arról tanakodtak, hogyan kémleljék ki a kuruc tábort.
Az erdő mellett Misi, a kisbojtár legeltette a teheneket. Amikor a sűrűből meghallotta a labancok suttogását, közelebb ment, s hát a kémek észrevették! De a két labanc csak kíváncsi kisfiúnak nézte Misit, és
barátságosan szóltak hozzá. Aztán megkérték, vezesse el őket a kurucok táborához, de úgy, hogy
senki meg ne lássa a közeledésüket.
|
Jól van, Misi elvállalta a vezetést, és megindult a két labanccal a kurucok tábora felé. Vezette őket árkon-bokron át, s
addig bujkáltak ide-oda, míg végül a kisbojtár a két labancot Rákóczi testőrei
közé vezette. A testőrök mindjárt foglyul ejtették a labancokat, és vitték őket
a tisztek elé. A tisztek kihallgatták á kémeket. Megtudták tőlük, hogy a labanc
sereg a következő napon fog támadni.
Másnap aztán, amikor a labancok rohamra indultak, alvó kurucok helyett
ugrásra kész sereget találtak. A kurucok körülfogták az egész labanc sereget,
és kit levertek, kit elfogtak.
Misit pedig kitüntették, felvették a seregbe, és jó katonát neveltek
belőle.
Milyen nagy a kurucok ereje?
- Kölcsei népmonda nyomán -
Egyszer az egyik labanc vezér azt mondta az egyik kémnek:
- Lopózz be a kurucok közé, és kémleld ki, hogy milyen nagy a kurucok ereje.
Jól van, a kém elment, és belopózott a kurucok táborába. Ott vendégeskedett sokáig, míg egy
napon az egyik kuruc vitéz birokra hívta ki a vendéget.
Mindjárt ölre mentek, de a kuruc vitéz úgy odateremtette a labanc kémet,
hogy csak úgy nyekkent. Visszamegy a kém a labancvezérhez, és jelenti:
- Alássan jelentem: a kurucok nagyon-nagyon erősek.
Csodálatos menekülés
- Jármi-paposi népmonda nyomán -
Amikor Rákóczi fejedelem 1710-ben Nagykárolyban járt, kísérőivel a város
végén, egy parasztházban szállt meg. Fáradt volt és lepihent, de nem sokáig
nyugodhatott, mert az őrök jelentették, hogy ellenség közeledik.
Rákóczi és kísérői fáradtan, éhesen lóra kaptak, és a dombtető felé
vágtattak. A dombtetőn egy kápolna állt, mellette pedig egy alagút nyílt, azon
át akartak elmenekülni a német elől.
Amikor a kápolnához érkeztek, már erősen nyomukban volt a német. Alig ment
át a fejedelem a kísérőkkel az első pinceboltozaton, már hallották az ellenség
kiáltozását: a németek utánuk mentek, ők is leszálltak a pincébe.
Rákóczi és kísérői már az alagútban voltak, a németek pedig a pinceboltozat alatt tolongtak. Ekkor
Rákóczi felsóhajtott:
- Ó, csak szakadna rájuk az első pince!
Halljatok csodát! A fejedelem kívánsága teljesült: a pinceboltozat
ráomlott a németekre, mindnyájan ott pusztultak: Rákóczi fejedelem pedig
nyugodtan folytatta útját.
Rákóczi menekülése
- Kántorjánosi és laskodi népmonda nyomán -
Sokszor üldözték Rákóczi Ferencet, de sohasem tudták elfogni, mert várait
alagutak kötötték össze, és a föld alatt mindig elmenekült. Ha meg az úton járt, a nyomán nem lehetett
elmenni, mert lovára fordítva volt fölverve a patkó.
Rákóczi egyszer azon az alagúton menekült, amelyik Vajától Bátorig vezet a föld alatt. A labancok vallatni kezdték a várbelieket, de senki se vallott Rákóczira.
Végre a lánya árulta el, mert beleszeretett egy német tisztbe. Amikor az
üldözők a várba érkeztek, Rákóczi lánya éppen a vőlegénye fehér ingét varrta.
Az apja, pedig megátkozta, hogy addig ne mehessen férjhez, míg nincsen készen
az ing, de egy esztendőben csak egyet ölthet rajta.
Rákóczi lányának még holtában sincsen nyugodalma: minden évben megjelenik a
várban, és egy öltést tesz a vőlegénye ingén.
Miért árulta el Károlyi Sándor a fejedelmet?
- Nyírségi népmonda alapján -
Sokan azt tartják, hogy Károlyi Sándor azért árulta el Rákóczit, mert
vagyonát akarta megszerezni. Pedig személyes bosszú vezette, mert a fejedelem
megbántotta a hiúságát. Egyszer vendégségben voltak együtt, és éppen arról folyt
a szó, hogy milyen a bátor ember.
Károlyi azt mondta, az a legbátrabb, aki sohase nézi a harc végét hanem nekimegy az
ellenségnek, és harcol az utolsó csepp véréig. A bátor nem fut el, hanem elesik
a harctéren.
A vendég urak megéljenezték a szavait, tetszett is a dicsőség
Károlyinak, de akkor megszólalt a fejedelem, és azt mondta:
- Az a legbátrabb, aki harc előtt gondolkodik. Gondol az
árvák, az özvegyek könnyeire, a feldúlt falvakra, kitapasztalja az ellenség
gyöngéit. Ezen elgondolkozik, csak ezután harcol, és kevés veszteséggel győz.
Ez ellen nem lehetett szólni. Nemcsak azért, mert fejedelmi szó volt, hanem azért sem, mert Rákóczinak igaza volt. Csakhogy Károlyi Sándor
sohasem bocsátotta meg Rákóczinak, hogy az urak előtt a fényes társaságban így
kitanította; meg is állta érte
bosszúját - elárulta a fejedelmet.
A kurucok leteszik a fegyvert
- Szalay László nyomán –
Amikor a
kurucok fénylő csillaga lehanyatlott, a bécsi udvar Pálffy Jánost bízta meg:
tárgyaljon Rákóczival a béke pontjairól, Tárgyalt is Pálffy, de ugyan hiába,
Rákóczi nem fogadta el a békét, mert a nemzet szabadságát nem biztosította.
Rákóczi elment Lengyelországba, hogy segítséget hozzon, s míg távol volt,
Károlyi Sándorra bízta a vezényletet, mart igaz hívének, hű barátjának tekintette.
Károlyi Sándor
pedig megegyezett Pálffy Jánossal, elfogadta a békepontokat, és előkészítette a
kuruc sereg fegyvereinek letételét. Összevonta a kuruc lovasságot, több mint
tízezer lovast, és Majténytól nem messze hosszú vonalban felállította a sereget.
Amikor Pálffy
János császári tábornok odaérkezett, megszemlélte a dandárt, majd intett, és
akkor a 149 zászlótartó körbeállt, és a kör közepén Károlyi meg a tisztjei
esküt tettek a császárra. Károlyi Sándor így esküdött:
-Én, Károlyi
Sándor, esküszöm a mindenható Istenre, mennynek és földnek teremtőjére:
minekutána a császár és koronás király kegyelmes urunk őfelsége fejünknek és
jószágunknak teljes kegyelmet adott, ezért ennek utána mindenkor utolsó csepp
véremig őfelségének igaz híve lészek.
Felesküdött a
többi tiszt is, és amikor ez megtörtént, Károlyi Sándor nagy szónoklatot
mondott: megköszönte a király őfelségének az amnesztiát, a kegyelmet, Pálffy
János tábornoknak pedig a közbenjárást.
Pálffy János
ugyancsak szónoklatot mondott, és ezzel az árulás munkáját befejezték. A
zászlótartók otthagytták, a zászlókat földbe szúrva ezeket a német dragonyosok
összegyűjtötték. Összeszedték a kurucok fegyvereit is - a szabadságharc végképp elbukott.
De Rákóczi Ferenc
még akkor is bízott benne, hogy a harcot újrakezdheti. Levelet intézett a Szatmáron
összeült rendekhez, s ebben a levélben leleplezte Károlyi árulását. Ezt írta Károlyi Sándorról :
„Sír a lelkünk,
keserves gyötrelemmel kínlódik szívünk, hogy akinek becsületét, tekintélyét
magunk terjesztettük, vétkeit fedeztük, hitelét neveltük, belső titkosabb
barátságunkba vettük, és szeretetünket és lelkünket vele közlöttük: abban kell
nemcsak személyünknek, de hazánknak, igaz, hites ügyünknek veszedelme munkáját
szemlélnünk.
De él még az
Isten, megmutatja példás ostorával igazságát, kit mind Ocskayban és Bezerédyben
is megmutatott, kiknek istentelenségétől ez annyiban különbözik, amennyivel
nagyobb és súlyosabb veszedelmet hoz hazánkra."
Késő már, késő:
a kurucok letették a fegyvert, Károlyi és ` tiszttársai megalkudtak, már csak a
legjobbak tartanak ki Rákóczi mellett, s mert rab hazában nem élhetnek, inkább
a száműzetés keserű kenyerét eszik.
Elapad a majtényi forrás
- Kőváry László nyomán –
Magyarország és
Erdély határán, Majtény község közelében a dombokon két nagy szőlőskert
fekszik.
Amikor Rákóczi csillaga lehanyatlott, ezekben a szőlőskertekben tisztek
lappangtak. Az egyikben labanc főtisztek húzódtak meg, ők a megadás feltételeit
hozták el, azt közöltek a kuruc tisztekkel, akik a másik szőlőből jártak át
titkon hozzájuk. Átkozott mind a két szőlő: az egyikben árulók, a másikban
cselszövők rejtőztek!
Amikor titokban már eleget beszéltek, közös megegyezéssel a szőlőskertek
között, a szép, füves mezőn sátort vertek, és abban tárgyaltak egymással. Addig
tárgyaltak, míg a cselszövő labancok elérték céljukat: a kuruc tisztek
elárulták Rákóczit. A szőlőskertek között volt egy tiszta vizű forrás, abból
ittak az ott dolgozó szőlőmunkások.
Amikor a kuruc tisztek a sátorból kiléptek, ők is inni akartak belőle, de
halljatok csodát! A forrás elapadt. Azóta sincs benne egy csepp víz sem. Mind
egy szálig kiveszett a szép zöld fű is, mert az árulók lába tapodta, nem is
terem azóta azon a mezőn csak. gyom és csalán.
Rákóczi-emlékfák
- Hanusz István nyomán -
Az élő fa barátja az igaz embernek: árnyékával, lombjának susogásával,
szépségével védelmezi, megnyugtatja, gyönyörködteti. Szerette az élő fát a
Rákóczi-család minden tagja, jeles fák mellett pihentek, fákat, fasorokat
ültettek.
II. Rákóczi György fejedelem a váradi vesztett csata után Bánffi-Hunyadon
egy fenyőfa alatt pihent meg, ez a fa a Barcsay-kertben állott.
Lorántffy Zsuzsánna emlékfája, az a vén tölgyfa, amely a rovnyei templomot
egészen betakarja, hosszú ideig őrizte I. Rákóczi György feleségének emlékét.
Rákóczi György leveleit rendesen ilyen módon keltezte: „Kelt Zborón, a száz
hárs alatt."
Eredetileg ötven pár hárs állt a fasorban, de később kétszázra egészítették
ki a fák számát.
II. Rákóczi Ferenc a rovnyei parkban száz hársfát ültetett, ezzel elődje
példáját követte, a zborói fasor párját teremtette meg.
Híresek a csukárdi tölgyek, Bazin mellett, mert alattuk táborozott Rákóczi
Ferenc serege.
Bodrog-Sárán kegyelettel őrizték azt a csaknem két méter vastag
Rákóczi-fát, amely alatt a fejedelem egykor táborozott. Rákóczi emlékét őrizte
az a tizenöt méter magas vadkörtefa is, amely Biharban, Déda közelében állt. Ez
a föld egykor a fejedelem birtokában volt, a hagyomány szerint ide sereglettek
jobbágyai, hogy elbúcsúzzanak tőle. A vadkörtefa alatt vett búcsút a hűséges
jobbágyoktól.
Máramarosban, az úrmezei határban állt egy hatalmas szilfa, ennek tövében
költötte cl utolsó ebédjét a
fejedelem, amikor Lengyelországba kibujdosott. Az ott lakó ruszinok annyira
tisztelték a fejedelmet, hogy a szilfa alá keresztet emeltek, és oda jártak
imádkozni.
Labanc mundérban
- Móricz Pál nyomán -
Amikor Rákóczi elbujdosott, Károlyi meg letette a fegyvert, a hajdú kurucok
még mindig nem akarták hinni, hogy vége a szabadságnak. Vártak, várakoztak;
várták Rákóczit, Bercsényit. De egyik sem jött, annál inkább eljött Pálffy
tábornok, és egyezkedni kezdett a hajdú kurucokkal.
Mit tehettek a hajdúk? Megegyeztek a tábornokkal, hogy beállnak a császári
seregbe, felveszik a sárga zsinóros huszárruhát, és fejükbe csapják a széles,
magas csákót. Ruhát cserélt a hajdú, de szívet nem. Erről Pálffy is
megbizonyosodott, amikor az új lovasokat egy főgenerálisnak bemutatta.
Sok német katona őrködött, ügyelt a hajdúkra, amikor a főgenerális Pálffy
társaságában előttük ellovagolt. De a főgenerális nem állhatta, nem tűrhette a
sok nagy bajszú kurucot, megállott a hajdúk előtt, s kezdte őket szidni.
Sokáig, nagy hangon szidta a hajdúkat, azok meg csak hallgatták. A főgenerális
így fejezte be a szónoklatot:
- Megérdemelnétek, hogy mindnyájatok fejét lecsapassam! Az egyik nagy
bajuszú, vén hajdú nem állhatta meg szó nélkül, kimordult a német
főgenerálisra:
- Aztán ha levágatnád a fejünket, akkor mire akasztanád ezt a bolond labanc
csákót? Ó, te bolond német!
Pálffy gróf elmosolyodott ezekre a kuruc szavakra, és ilyen magyarázattal
szolgált a főgenerálisnak:
- Azt mondja ez a vitéz, hogy már nagyon megbánták a kurucságukat.
Erre már a főgenerális se tehetett egyebet: elismerően bólogatott.
Bercsényi Miklós bujdosása
- Mednyánszky Alajos nyomán -
Lehanyatlott a kurucok csillaga; a romhányi csata után végképp
lehanyatlott, menekült mindenki, de már csak Lengyelország felé . ' volt szabad
az írt.
Bercsényi Miklós még ekkor is bizakodott, vagy nem tudta magát rászánni,
hogy-hazáját elhagyja, annyi bizonyos, hogy Brunócra ment, ahol a Vág folyó
közelében szép kastélya volt. Alig tölt ott két napot, fut egyszer az inasa, és
átad neki egy levelet.
- Gróf úr! Meneküljön azonnal, mert még az éjjel német csapatok támadják
meg a kastélyt, ezek azt a parancsot kapták, hogy önt élve-halva megkerítsék.
Minden utat elálltak már, csak a hegyeken át lehet menekülni.
Mármost mit lehet tenni? A hegyeken át aligha menekülhet, mert ott csak
gyalogosan lehel járni, az utat is csak néhány pásztor vagy hegyivadász
ismeri. Bercsényi fejsebe még nem gyógyult meg, különben sem szokott ilyen
gyalogos hegymászáshoz, a fiatal, életerős katonák biztosan utolérik. Mit tegyen, kitől kérjen tanácsot?
Volt Bercsényi tisztjei között egy francia hadnagy, akit más francia
tisztekkel együtt XIV. Lajos küldött Magyarországra, hogy Rákóczinak segítséget
nyújtsanak. Ezt a hadnagyot hívatta Bercsényi, és tőle kért tanácsot. A hadnagy
elgondolkozott, aztán azt mondta Bercsényinek: - Gróf úr! Készüljön fel, és induljon
minél előbb. Én három-négy nap előnyt biztosítok önnek, addig a császáriak nem
fogják üldözni. Ez elég idő ahhoz, hogy a lengyel határt elérje.
Bercsényi gróf kezet rázott a hadnaggyal, és egy megbízható hegyi pásztor
kíséretével nekivágott a hegyi útnak.
A császáriak még az éjjel a kastély alá érkeztek, körülzárták erősen, és
már előre örültek: lám, ketrecbe zártuk az oroszlánt! Hogy meglepődik
Bercsényi, amikor a nap felkel!
De korai volt az öröm: hajnalban láthatták, hogy a kastély felvonóhídját felhúzták,
a lőréseken pedig fegyverek csöve kandikál ki. Úgy látszik, Bercsényi várta a
támadást, és védelemre rendezkedett be. No, annyi baj legyen! Ha szárnya nincs,
a kastélyból nem repül el - gondolta a
császári kapitány, aki a kastélyt körülzárta. Hiszen a körülzáráshoz elég volt
a legénység, de az ostrom már nem megy ágyú nélkül. A kapitány visszaüzent a
táborba, hogy tüzérséget kér. Másnap felvonult a tüzérség, és nekiirányozta az
ágyúkat a kastélynak.
Ekkor üzenet érkezett a kastélyból: háromnapi haladékot kérnek, addig ne
kezdje az ellenség az ostromot. A császáriak szívesen megadták a haladékot,
mert nem féltek már Rákóczitól, Bercsényi pedig e1őbb-utóbb úgy is a kezükbe
kerül. De azért a kalitkát, amelyből a madár rég kirepült, jól megerősítették,
még egy századot rendeltek oda a kastély őrizetére.
Amikor a harmadik nap letelt, a felvonóhidat lebocsátották; és a császáriak
bevonultak a kastélyba. Mindjárt a grófot keresték; mindenkinek jól az arcába
néztek, mert személyesen nem ismerték ugyan Bercsényi Miklóst, de részletes
személyleírást kapott róla minden tiszt. Hogy megörültek, amikor találtak a
kastélyban egy hatalmas termetű férfit,
akire teljesen ráillett a személyleírás. Még a sebhely is ott volt a homlokán, erről biztosan fel lehetett ismerni.
Megörültek a császáriak a jó fogásnak, az álgrófot mindjárt hintóba
ültették, és erős őrizettel Pozsonyba küldték. Ott aztán hamar kiderült a
francia hadnagy második csele: Bercsényi egyik hű szolgáját, aki nagyon
hasonlított az urához, úgy kimaszkírozta, hogy a németek lépre mentek:
Bercsényinek hitték.
Pozsonyban kivetkőztették a hű szolgát a gróf ruhájából, és sötét tömlöcbe zárták. De nemsokára
elbocsátották, mert haditörvényszék elé nem vihették az ügyét, hiszen mindenki rajtuk nevetett volna.
Most már bottal üthették a Bercsényi nyomát, mert egyheti előnye volt, és
azt jól fel is használta. Nagy erőfeszítéssel mászott fel a magas hegyek csúcsára, és egyedül
hűséges pásztorának köszönhette, hogy a sok nehézséggel fejsebe ellenére megbirkózott.Már-már
megmenekültek, Trencsén vármegye határán jártak, amikor váratlanul katonai alakulat jött velük szembe. A pásztor arra
biztatta Bercsényit, hogy másszon fel egy fára a katonák elől, de erre a gróf
nem volt hajlandó. Erre a pásztor egy árokba rejtette el a grófot, és faágakkal
gondosan betakargatta, maga pedig felmászott egy fára.
Amikor a katonák elvonultak, már bátrabban haladtak, de egyszerre, teljesen
váratlanul felhangzott a kiáltás:
- Állj! Adjátok meg magatokat!
A következő pillanatban húsz rongyos, tépett ruhájú, fenyegető külsejű
alak vette őket körül.
Bercsényi gróf előhúzta pisztolyát, és azt mondta nekik: - Nono, ne olyan
sietve, barátaim!
A gróf rablóknak nézte a rongyos alakokat, pedig kuruc bujdosók voltak.
Meg is szólalt az egyik:
- Uram, uram, nem Bercsényi gróf az úr?
- Az vagyok, de élve nem kerülök a kezetek közé - felelte a gróf.
- Ó, uram - felelték -, hiszen mi kurucok vagyunk, ott harcoltunk
Rákóczi zászlója alatt. Parancsoljon velünk, mindenben szolgálatára állunk.
A bujdosók elvezették abba a barlangba ahol szegényes otthonukat
berendezték, ellátták étellel-itallal, már amennyire tőlük telt, aztán
pokrócokból fekvőhelyet készítettek neki. Amíg ott pihent, mindig fegyveres őr
állt a barlang előtt, ahogy a katonai rend kívánja.
A bujdosók elvezették Bercsényit Lengyelországba, onnan a gróf Franciaországba utazott, végül
pedig Rodostóba ment, és haláláig szolgálta a fejedelmet.
A máramarosi bovcár-kút
- Kárpát-ukrajnai népmonda nyomán -
A német legyőzte Rákóczi seregét, ő meg néhány ruszinnal elindult
Lengyelországba.
A németek lóháton üldözték és már-már utolérték Rákóczit, amikor Bovcárba
érkezett - itt a község lakói elrejtették a németek elől. Rákóczi három napig
maradt a faluban.
Amikor a németek elvonultak, a fejedelem
meg akarta hálátni a falusiak jóságát. Észrevette, hogy nincs kút á faluban, ezért a vizet messziről hordják. Nem késlekedett: kiválasztott
néhány embert segítségnek, aztán feltűrte a kabátujját, és munkához látott.
Kiásták a kutat, aztán Rákóczi maga fogott hozzá a kút falának
felrakásához. Munka közben vett egy sima követ, és rávéste: "itt járt
Rákóczi Ferenc, ő rakta a kút falát." Átadta a kutat, azzal továbbindult.
Lengyelországba ment.
A falusiak útikalauzt adtak mellé, hogy el ne tévedjen, a helységet pedig
őróla nevezik Bovcárnak, ami magyarul annyit jelent: itt járt a fejedelem.
Aki ezt nem hinné, annak megmutatják azt a sima követ, amelyre Rákóczi maga
véste fel, hogy ő rakta a kút falát.
Rákóczi elbujdosik
hangoskönyv változat Kaszás Attila előadásában
Amikor Rákóczi az ország határát átlépte, még nem sejtette, hogy holtig
tartó bujdosás vár rá. Azért ment Lengyelországba, hogy újabb szövetségest
szerezzen, és amíg ő ebben járt, az árú1ó Károlyi Sándor letette a fegyvert.
A bécsi udvar megígérte a haza törvényes
szabadságának helyreállítását, megígérte Rákóczi birtokainak visszaadását is,
de a fejedelem
nem bízott az annyiszor megszegett királyi szóban: A becsület követelte tőle,
hogy a békét ne fogadja el, mert saját birtokát megtarthatta volna, de a népnek
tett ígéretét nem váltotta volna be. Ahogy maga írta:
„Semmi mást nem remélhettem; csak a nemzet és a lakosok örökös szidalmait
és átkait, hogy ha magamnak biztosságát megszerezve, a nemzetnek józan ésszel
előre látható nyomorúságaiba beleegyezem.”
Lengyelországban sem élhet biztonságban, a német kémek, ügynökök fenyegetik
életét, ezért Franciaországba készül. Danzig városáig elkísérték udvari
emberei, kuruc hívei, akik nagy hűséggel és eltökélt szándékkal követték, de
ott búcsút kellett tőlük vennie; csak annyi udvari embert tarthatott maga
mellett, amennyit el tudott látni.
Szomorú búcsú volt ez. Rákóczi úgy bánt híveivel, mint az atya gyermekeivel; amikor visszaküldte őket, akkor is a javukat akarta.
Ezek a hű kurucok birtokukat, örökségüket önként elhagyták, hogy Rákóczit szolgálják,
és most a fejedelem útiköltség nélkül kénytelen őket elbocsátani. Mégis haza
kell térniük, mert így még kegyelemben részesülhetnek, minél később térnének
haza, annál kisebb a remény.
Rákóczi hosszú időt töltött Franciaországban, majd amikor arról értesült, hogy Károly császár és magyar király
hadra készül a török ellen, követet küldött, török szultánhoz.
Nemsokára visszaérkezett a követ, hozta magával a szultán aranypecsétes
levelét. Volt abban a levélben sok szép ígéret, hát még mennyi a követ
szavaiban! Rákóczinak ígérte a szultán az összes katonai műveletek
irányítását, két és fél millió költséget emlegetett, tehát reményt nyújtott a
szabadságharc újrakezdésére.
Rákóczi közölte Orléans-i Fülöp herceggel a szultán tervét, de a herceg nem
lelkesedett érte. Figyelmeztette Rákóczit, hogy a török rövidesen békét kér,
mire ő odaérne, talán be is fejezik a háborút.
Rákóczi sem bízott a törökben, ő is látta a veszedelmet, de így felelt a herceg aggodalmaira:
- Engem eskü kötelez arra, hogy a fejedelemséget és a hozzám hű rendeket az iga alól
felszabadítsam, és biztosságukról, még életem kockáztatásával is, gondoskodjam.
A herceg elcsodálkozott; amikor ezeket a szavakat hallotta, mert ilyesmit sem mondani, sem
tenni nem szoktak. De Rákóczi nagysága éppen abban állott, hogy másnál többet
vállalt, és amit elvállalt, azért mindhalálig munkálkodott.
A gályarabok
- Mikes Kelemen levele nyomán -
A bécsi udvar annyira félt az elárult, kifosztott Rákóczitól, a sereg nélkül való Bercsényitől, hogy
amikor a törökkel békét, kötött, külön pontban követelte: a kuruc hadak egykori
vezéreit a határ közeléből el kell távolítani. Mit tehetett a török császár?
Erőtlen volt ahhoz, hogy tiltakozzék, Rákóczit pedig nagyon tisztelte. Mást
nem tehetett, a bécsi követelésnek engedett, de két fényes gályát küldött el a
bujdosókért. A nagyobbik gálya a fejedelmet és kíséretét vitte, a kisebbiket
Bercsényinek és társainak szánta a török császár.
Amikor Rákóczi a gálya fedélzetére lépett, elsütötték tiszteletére az
ágyút. Aztán felhúzták a vasmacskákat, és az evezősök munkához láttak.
Kétszázhúsz gályarab evezett, ötvenkét evező csapott egyszerre a vízre, és
minden lapátot három-négy rab húzott. Hej, de milyen evezés ez! A
szerencsétlen gályarabok a padhoz vannak láncolva, ruházatuk csupa rongy,
egymáshoz egy szót sem szólhatnak, és az őrök ostorral verik őket. Egy-egy
evezőhúzás úgy megrántja a karjukat, azt hinné az ember: kiszakad tőből.
A szegény rabokat nagy részvéttel nézte Mikes Kelemen, a fejedelem hű
kísérője. Hát még mikor megtudta, hogy a gályarabok között nemcsak németek,
franciák, lengyelek és oroszok vannak, hanem magyarok is.
Mikes két magyar rabot talált az evezősök között, és mindjárt szóba
ereszkedett velük. Azt kérdezte tőlük:
- Vajon nem lehetne-e módot találni arra, hogy innen megszabaduljanak?
A gályarabok szomorúan csóválták a fejüket.
- Ugyan miért mennénk mi már Magyarországra? Feleségünk, gyermekünk ennyi
időtől fogva meghalt - miből élnénk meg Magyarországon? Itt ételt adnak, és megszoktuk már ezt a nyomorúságot.
Húszévi fogság, kegyetlen gályarabság még a lelket, a honvágyat is kiölte
szegényekből. Mikesnek meg eszébe jut: de hiszen az ő sorsa sem sokkal különb,
mint a gályaraboké. Család nélkül, hazájától távol úgy él, mint a gályarabok:
megszokja a nyomorírságot.
Nemhiába készített ilyen anagrammát, betűcserét Bercsényi: Rodostó - Ostorod.
A rodostói kakukk
- Gulácsi népmonda nyomán -
A rodostói bujdosókat erősen kínozta a honvágy, ébren is csak álmodoztak, mindig Magyarországon
jártak.
A fejedelem ebben is példát mutatott a híveinek, sohasem panaszkodott
honvágyról, nem keserítette őket a múlt emlegetésével.
Egyszer mégis felsóhajtott:
- Csak még egyszer hallanék égy kis hazai kakukkszót! Meghallotta ezt a sóhajtást Mikes Kelemen, a fejedelem hűséges kísérője. Ha meghallotta, mindjárt
azon kezdett töprengeni, hogyan szólaltassa meg a kakukkot a rodostói kertben.
Nem sokáig töprengett, másnap reggel titokban kiosont a kertbe, ott egy fa
alatt a fűbe lehasalt, tenyerét a szájához tette, és elkezdte a kakukk szavát
utánozni. Meghallja Rákóczi fejedelem a rodostói kakukkszót, és igen elcsodálkozik
rajta. Keresni kezdi a kertben, ugyan
merre lehet az a kakukkmadár. Ahogy keresi, ott látja hűséges íródeákját, Mikes Kelement a
fűben.
Mindjárt tudta, hogy ő a rodostói kakukk, és hű emberét könnyes szemmel
megölelte.
Török vendégségben
- Mikes Kelemen levelei nyomán -
Hadakozásra hívták Rákóczit Törökországba, de békességre érkezett: a
szultán béketárgyalásokat folytatott, az aranypecsétes levélben tett ígéretek
mind füstté váltak.
A bujdosók Marseille kikötőjéből indultak, egy hónapig hajóztak, amíg
Gallipoliban kiköthettek. Itt kocsiba szálltak, és Drinápoly felé haladtak, de
a város előtt, az úton szembetalálkoztak a helytartó kapitányával, aki kétszáz
török tisztet vezetett Rákóczi elé.
A kapitány köszöntötte Rákóczit Khalil nagyvezér és a szultán nevében,
aztán a bujdosókat megvendégelte.
Szép sátrak voltak felállítva, ott tálalták a fényes lakomát. De ha fényes
volt is, ott jóllakni nem lehetett, legalábbis Mikes Kelemen, a fejedelem
hűséges kísérője egyik törökországi levelében ilyen panaszt tesz a török
lakomázásról:
„Eb szokás! Kutya szokás! Alig mártottunk egyszer a tálban, már elvitték
előlünk, a másodikat, harrnadikat, egyszóval hetven vagy nyolcvan tál így
repült el előlünk. Némelyikben még nem is mártottunk, már vitték - úgy tetszik,
hogy csak az orrunkat akarták megvendégelni, és így koplalva keltünk fel a
gazdag ebédtől. Felfogadtam akkor haragos koplalásomban, hogy soha éhen török
vendégségbe nem megyek. De az italról szó sem volt. Az való, hogy amennyit
ettünk, semmi szomjúságot nem okozott.”
Ha ilyen a fényűzés, az előkelő vendéglátás, ugyan milyen lehet a
mindennapi vendégeskedés a töröknél? Mikes Kelemen, aki hosszú éveket töltött
Törökországban, egyik levelében ezt is megírja:
"Azt nem kell várni, hogy valaki a házához híjon bennünket. Bizony
nincsen is az a nagyravágyódásom, hogy valaki magához híjon, mert ugyanis miért; ott ád egy pipa dohányt, egy findzsa kávét, azután egy-két szó után a hosszú hallgatás; - mikor pedig a
füstölőt eléhozzák, már az arra való, hogy el kell vakarodni a háztól, Azt
ugyan talán meg lehetne kérdezni a gazdától, hogy mint vannak a kend gyermekei?
- de azt kérdezni, hogy: mint vagyon a kend felesége? azt nem javallom
senkinek, mert botokkal kísérnék ki a házból. Micsoda nyájasságért kívánhatja
hát valaki a török barátságot, hanem csak éppen valamely haszonért?”
Bizony, mindenütt keserves a hontalan, a bujdosó élete, keserves a törökök
országában is, hiszen a bujdosók sem a szokásokat, sem a nyelvet nem ismerik,
és ha lassan-lassan hozzá is szoknak ehhez az élethez, mindig eszükbe jut: lám,
nálunk más a szokás, más a nyelv, és más az élet. Ha szebb, ha csúfabb, az a
miénk, egyedül otthon, a mi hazánkban élhetnénk boldogan; itt csak becsületből
szolgálunk életünk fogytáig.
Rákóczi halála
- Mikes Kelemen levelei nyomán -
hangoskönyv változat Kaszás Attila előadásában
Erősen féltette Rákóczi fejedelem a bujdosókat, a tétlenségtől és az
unalomtól féltette őket, mert ez a kettő sorvasztja mindenkor a száműzött
hontalant, ezektől kell leginkább tartani.
Maga a fejedelem jó példát mutatott: Rodostóban is mindig dolgozott, és
olyan rendtartással élt, amely a kísérőket is foglalkoztatta.
Délelőtt, egészen ebédig a fejedelem olvasással és írással töltötte az
időt, ebéd után az, esztergaműhelybe megy, fúr, farag, úgy dolgozik, mint a jó
mesterember. Ahogy Mikes Kelemen írja:
„Ebéd után pedig aki látná, azt mondhatná, hogy valamely mesterember; vagy
fúr vagy farag, vagy az esztergában dolgozik. És az ő gyönyörű szakálla sokszor
tele forgáccsal, hogy maga is neveti magát. És úgy izzad, mintha munkája után
kellene enni kenyerét. Őtet minden csudálja; ő pedig neveti az olyat, aki azon
panaszkodik, hogy elunja magát..."
Így peregnek a napok egymás után, de 1735 tavaszán a bujdosók észreveszik,
hogy a fejedelemnek valami belső baja, betegsége van. Maga a fejedelem erősen
titkolja, erőszakolja a vidámságot, de testében erősen fogyatkozik; sokszor a
hideg borzongatja.
Egy reggel, amikor Mikes Kelemen
megpillantja, elijed tőle, mert az arca, amely a természet szerint mindenkor
piros volt, úgy elsárgult, mintha sáfránnyal kenték volna meg. Húsvétkor, Jézus
halálának napján, nagypénteken halt meg a fejedelem, és nyáját pásztor nélkül
hagyta.
Rákóczi testét bebalzsamozták, szívét Franciaországba küldték, ahogy maga
kívánta, holttestét pedig három napra közszemlére kitették.
Megnézték a fejedelem testét a törökök is, és ahogy nézték, nézegették,
egymás között suttogni kezdtek. Arról suttogtak, hogy a fejedelem nem halt meg,
hanem titkon elment valahová, ez itt másvalakinek a teste, akit a fejedelem
ruhájába öltöztettek. Harminc-negyven török is fogadkozott: Rákóczi nem halt
meg, ez mind csak praktika, ennek ők nem hisznek!
- Bár igazat mondanának! - sóhajtott fel Mikes Kelemen. Ámbár mégis igazat
mondottak: Rákóczi Ferenc maga a magyar szabadság, és az sohasem pusztul el.
Szép mesék.
VálaszTörlésNice😃😋
VálaszTörlés