A 16-17. században
az „atlanti térség" országai egyre gazdagabbak lettek. Átalakult,
modernizálódott az ipar, a kereskedelem, a közlekedés. Ugyanakkor Európa más
országai az atlanti térségtől elmaradva csak lassan haladtak előre. Ezeknek a „peremterületeknek"
néhány országában az uralkodók azt a célt tűzték maguk elé, hogy saját
hatalmukat és vele az egész feudális rendszert a fejlett országokhoz való
„felzárkózással" erősítsék meg.
Nagy Péter (1689-1725)
I. Nagy Péter cár |
Korai képviselőjük I. (Nagy)
Péter cár ugyan még nem ismerte a felvilágosodás eszméit, de az ellene lázadók
leverésével megszerzett korlátlan hatalmát az elmaradott Oroszország
felzárkóztatására akarta felhasználni. Kétszer is beutazta Európát, hogy személyesen
ismerkedjen meg a kor új vívmányaival. Hollandia egyik hajógyárában még
munkásként is dolgozott. Miután hazatért, külföldi iparosokat, tudósokat
hívott országába. Utakat építtetett, csatornákat ásatott, posztó és hajómanufaktúrákat létesített. Kiépítette
az orosz hadiflottát. A nemesi ifjak számára iskolákat alapított. Erőszakkal kényszerítette az orosz nemeseket az európai
szokások, ruházat, hajviselet átvételére, hogy a nyugati államokkal megkönnyítse a kereskedést. Péter Oroszország
határait a Balti-tengerig akarta kiterjeszteni. Ezért háborút indított a svédek
ellen. Csaknem tíz esztendeig tartó változó kimenetelű csatározások után a cári
seregek győzelmet arattak a svédek felett.
Ezután Péter az ország fővárosát Moszkvából a Balti-tenger
partjára, az újonnan épült gyönyörű városba, Szentpétervárra helyezte át.
Orosz Birodalom terjeszkedése 1700-ig |
Nagy Frigyes (1740-1786)
II. Nagy Frigyes porosz király |
Nagy Péter erőszakos önkényuralkodóként
próbálta a nyugati gazdaság vívmányait és a nyugati műveltséget Oroszországban
meghonosítani. Ezzel szemben a porosz II. (Nagy) Frigyes már a francia
felvilágosodás rajongó híve volt. Ifjúkorától a francia irodalmon
nevelkedett. S egész életében híve maradt a felvilágosodásnak. Berlintől nem messze egy
szőlőhegyen királyi kastélyt építtetett: a Sans-soucit [szanszuszit] (francia szó, jelentése: gond nélkül). Itt látta vendégül
művelt barátait. Köztük a francia felvilágosodás kiválóságait. Hosszú ideig lakott Sans-souciban
Voltaire, a királynak legbensőségesebb tanácsadója és levelezőtársa.
Sans-souci kastély |
Frigyes többtucat kötetet kitevő levelet,
cikket, tanulmányt írt. Nem anyanyelvén -
németül -, hanem a "felvilágosodás
nyelvén": franciául. Műveiben a felvilágosodás gondolatait képviselte. XIV. Lajos még azt hirdette: „A király akarata
törvény". Frigyes ezzel szemben azt vallotta: a király az állam első
szolgája, akinek legfőbb kötelessége, hogy népének hasznára munkálkodjék.
A felvilágosodás hatása uralkodásában is megmutatkozott.
Országában biztosította a vallásszabadságot. Bárki bármelyik vallás híve
lehetett. Nagy súlyt helyezett a népoktatásra. Ezért tanítóképző intézeteket
szervezett. A gazdaság fejlesztésére is számos intézkedést tett. Igyekezett
Poroszországot felzárkóztatni Európa fejlettebb államaihoz. 900 falut
építtetett addig lakatlan vidékeken. Királyi rendeletben utasította a parasztokat
eperfák ültetésére és ezzel együtt selyemhernyó-tenyésztésre. Többszáz állami manufaktúrát alapított. Az
állam jövedelmének növelése érdekében bevezette az áruk árához hozzáadott
fogyasztási adót. Aki a létszükségleteket kielégítő élelmiszereket vásárolt,
annak kevés adót; aki élvezeti cikkeket (pl. dohányt
és kávét), annak magas fogyasztási adót kellett fizetnie.
Bár Frigyes felvilágosult uralkodó volt,
ugyanúgy korlátlan hatalmat gyakorolt, mint XIV.
Lajos vagy I. Péter. Minden államügyet a saját kezében összpontosított.
Minisztereinek a királyi utasításokat kellett végrehajtaniuk. Nagy Frigyest
tekintjük a felvilágosult abszolutizmus első
képviselőjének.
A felvilágosult abszolutizmus a felvilágosodás
eszméit nem a feudális viszonyok megszüntetésére, hanem a nemesség kiváltságos
helyzetének megszilárdítására használta fel. Így tett Nagy Frigyes is. A felvilágosodás
híveként elítélte a jobbágyrendszert, de mint uralkodó felszámolni nem akarta.
(Az általa létrehozott független bíróságok azonban megvédték a jobbágyokat a törvénytelen
zaklatásoktól.) Támogatta az ipart és a kereskedelmet, de nem engedte,
hogy a polgárok a nemesi rendbe emelkedjenek. A nemesektől viszont földbirtokaik gondos vezetését és a katonáskodást várta el. Nem látta
szívesen részvételüket a kereskedelmi vállalkozásokban.
Frigyes életében a legnagyobb szerepet
a háborúk játszották. Poroszországot európai
nagyhatalommá akarta tenni. Ehhez elsősorban a Habsburgok európai uralmát
kellett visszaszorítani. Ezért királlyá koronázása után csakhamar elfoglalta a „Habsburg-korona
ékét" - Sziléziát. Ezt követően
Mária Terézia magyar és osztrák seregeivel, majd a szászokkal, oroszokkal,
franciákkal, bajorokkal vívott hosszú éveken át váltakozó sikerű háborúkat.
Végül is Poroszország elismert nagyhatalom lett, Frigyest pedig rendkívüli
hadtudományi felkészültsége és kitűnő hadvezéri képességei világhíressé
tették. Egész Európában „Nagy Frigyesnek" kezdték nevezni.
Európa „peremterületein"
Nagy Frigyeshez hasonlóan más országokban is trónra kerültek a felvilágosult
abszolutizmus követői. A Habsburg birodalomban: Mária Terézia (1740-1780), majd fia II. József (1780-1790). (Róluk később még tanulunk.)
Nagy Katalin (1762-1796)
II. Nagy Katalin cárnő |
Oroszországban pedig II. Katalin, aki jól ismerte a felvilágosodás
irodalmát. Levelezett Voltaire-rel és Diderot-val is. Európaivá akarta tenni
Oroszországot. Utakat építtetett, manufaktúrákat létesített, iskolákat
alapított. A jobbágyokat azonban nem szabadította fel. Ellenkezőleg: törvénnyel
szentesítette a földesurak korlátlan
hatalmát jobbágyaik fölött.
Sikeres háborúkat vívott a Török
Birodalom ellen és beavatkozott a Lengyelországban kitört polgárháborúba.
Ennek következménye lett, hogy a három felvilágosult uralkodó Nagy Frigyes,
Nagy Katalin és Mária Terézia felosztotta egymás között az egykor erős és
hatalmas Lengyelországot. (Az 1772. évi első felosztást két további követte - 1793-ban, majd 1795-ben.)
[Szebenyi Péter: Felzárkózás és felvilágosodás. In: Foki Tamás - Szebenyi Péter - Ujvári Pál: Az újkor. Segédkönyv általános iskolák tanulói számára. Bp., Korona Kiadó 1999. 23-26. o.]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése