A Földközi-tenger keleti partvidékén található Jeruzsálem városa. Ezt a helyet
három vallás hívei tartják szent helynek. Itt állt a jeruzsálemi templom, amely
ókori zsidó vallási központ volt. A keresztények számára Jeruzsálem Jézus
Krisztus halálának és feltámadásának színhelye. Végül az iszlám szerint Mohamed próféta Jeruzsálemből
szállt az égbe. A várost és Jézus Krisztus szülőföldjét,
Palesztinát a mohamedán szeldzsuk-törökök birtokolták, akik a 11. században
már-már Bizáncra is kiterjesztették uralmukat. 1071-ben Manzikertnél döntő vereséget mértek a bizanci császár seregeire.
Ahogy a keleti
kereszténység veszélybekerült, II. Orbán pápa (1088-1099) fölemelte
szavát: „Múlhatatlan, hogy Keleten élő
testvéreinknek el ne vigyük igen sebesen az oly gyakorta megígért és annyira sürgősen
szükséges segítséget...”
A keleti
kereszténység „megsegítésében” benne foglaltatott a mohamedánok által a 7. században
elfoglalt Palesztina visszaszerzése is. 1095-ben, a clermont-i [klermon] zsinaton a keresztes hadjáratot meghirdető
pápa nem fukarkodott az ígéretekkel: „Ha azok,
akik oda levonulván, életüket vesztik az utazás közben, szárazon avagy vízen
vagy a pogányok elleni csatában, akkor azon órában megbocsáttatnak a bűneik,
ezt én Isten hatalmánál fogva, amely rám van ruházva, szavatolom...”
Keresztes államok (forrás: SH Atlasz) |
A pápai
buzdítás visszhangot talált a nemesség körében, s egy nagy hatású szónok, Remete Péter (Pierre d'Amiens) a parasztok és a városi szegénység lelkesedését is felgyújtotta.
A szegényebb rétegek a gyenge termés okozta éhínségek, a pusztító járványok
elől is menekültek, amikor keresztesnek álltak, és fölvarrták ruhájukra a szövetből
összefércelt keresztet. Az itáliai kereskedők, akik a keresztesek tengeri
szállításáért, felfegyverzéséért busás hasznot reméltek,
szintén a keresztes háborúk ügye mellé álltak.
Az első
keresztes had 1096 nyarán indult
el, Boullion Gottfried [bujon gotfrid] vezetésével. A francia és német kereszteseknek 1099-ben
sikerült elfoglalniuk Jeruzsálemet. Az elfoglalt területen több, hűbéri berendezkedésen alapuló keresztes államot
is létrehoztak, ám ezeket állandóan támadták a mohamedánok. Ezért újabb és
újabb hadjáratok indultak Európából Kelet felé, ám a keresztények szentföldi
hatalmának állandósítása kudarcot vallott. A mohamedán Egyiptom keménykezű
szultánja, Szaladdin 1187-ben még Jeruzsálemet is visszafoglalta.
A keresztes
államokban jöttek létre az egyházi lovagrendek. Titokzatos szertartásaik, s később szerzett óriási vagyonuk a mai
ember fantáziáját is megmozgatja. Tulajdonképpen betegápolásra, a zarándokok
védelmére és papi feladatok ellátására vállalkozó katonai szerzetesrendek
voltak. Tagjaik lovagok, akik szerzetesi fogadalmat is tettek.
A templomosok rendje 1118-ban alakult,
főleg francia lovagokból. Elsősorban a szent helyek őrzését és a zarándokok
fegyveres védelmét vállalták. Jellegzetes öltözetük volt a fehér köpeny, vörös
kereszttel. A
johanniták, vagy ispotályosok rendje 1120-ban keletkezett, egy betegápoló
szerzetesrend átalakulásával. Továbbra is betegápolással foglalkoztak.
Jellegzetes öltözetük volt a fekete vagy piros köpeny, fehér kereszttel. A német lovagrend hasonlított a templomosok
rendjéhez, ám ezt a Szentföldön harcoló német lovagok alapították 1198-ban.
Jellegzetes öltözetük volt a fehér köpeny, fekete kereszttel.
A kereszteseket
mindinkább csak a nyereségvágy hajtotta. A hadműveletek elsősorban a velencei kereskedők érdekeit szolgálták, akik a bizánci
kereskedelem letörését tűzték ki célul. A negyedik
keresztes hadjárat már nem a Szentföldre, hanem Konstantinápoly falai ellen
irányult. A város bevétele után itt is nyugat-európai mintájú hűbéri állam
alakult: a rövid ideig fennálló Latin Császárság (1204-1261).
1212-ben a vallásos
elvakultság gyászos események előidézője lett. A Rajna vidékén és
Franciaországban sok ezer gyermek gyűlt össze. A kiskorúak vezére, egy István
nevű fiú és a felnőtt szervezők meg voltak győződve arról, hogy az Isten által
különösen szeretett, ártatlan, bűntelen gyerekek
- Isten segítségével, fegyvertelenül - képesek lesznek fölszabadítani
Palesztinát. Kérdéses, hogy a gyerekek közül
bárki is eljutott a Szentföldre. A többség útközben pusztult el,
sokukat rabszolgának adták el.
A keresztes
hadjáratok nem érték el céljukat. A nyugatiaknak nem sikerült megvetniük a lábukat
Keleten. A keresztények viszont megismerték az iszlám világot. Új erőre kapott
a Kelettel folytatott kereskedelem. Több keleti növény (őszibarack,
görögdinnye, citrom) a kereskedelem nyomán ekkor talált otthonra Európában
[Szabó Péter: Történelem II. Bp., NTK, 2000. 13-14. o.]
Az utóbbi évtizedek egyik filmes kasszasikere a második keresztes hadjárat előzményeit dolgozza fel. Íme egy rövid részlet a Mennyei királyság c. filmből:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése