Fegyvernökök és
apródok
Solymászat (Codex Manasse) |
Az előkelő nemesi családok fiait hétéves koruktól kezdve
készítették elő jövendő hivatásukra, a birtokos lovag feladataira. Ehhez
elsősorban testi ügyesség, bátorság és jó modor, azaz „udvariasság"
kellett. Az udvariasság szó eredetileg a legfinomabb, a királyi udvarnál szokásos viselkedést jelentette.
Sakk (Codex Manasse) |
Az úrfiak kb. tizenkét éves korukig
az atyai várban maradtak. Már ekkor is legfontosabb
feladatuk a testgyakorlás és a fegyverforgatás volt. A lovagnak készülő fiú először futásban, mászásban,
ugrásban, nyíllövésben, dárdavetésben, lovaglásban gyakorolta magát, majd a vívás
művészetébe avatták be.
Amikor a fiú
betöltötte tizenkettedik-tizenharmadik életévét, elküldték valamelyik
fejedelmi, nagyúri udvarba vagy egy igen kiváló lovaghoz, hogy tovább képezzék.
Távol a gyöngéd anyai szemtől, még keményebb, még szigorúbb nevelésben
részesült. A nagy udvaroknál számos hasonló korú társával együtt gyakorolta a
fegyverforgatást; harci játékokon vett részt, birkózott, vívott. Különbséget
tettek az apród és a fegyvernök között. Az utóbbi már idősebb, tapasztaltabb
növendék volt.
Készület a viadalra (Codex Manasse) |
A fegyvernökök és apródok uruk
várában nemcsak testgyakorlással foglalkoztak, számos más feladat is várt
rájuk. Ők fogadták a vendégeket, segítettek a lovagoknak és a hölgyeknek a
lóra, kocsira szállásban stb. Öltöztették, vetkőztették urukat, lefekvéskor ők tartották
a fáklyát, gyertyát Megterítették az asztalt, feladataik
közé tartozott a felszolgálás, felvágták a húst,
odanyújtották a kenyeret, mosdótálat, törülközőt.
A fegyvernökök elkísérték a várurat
utazásain; vele mentek, ha lovagi tornán vett részt. Itt is fontos szerep várt
rájuk. Ők kiáltották uruk nevét; ha lovat fogott el, elvezették azt; ha eltört
kezében a lándzsa, másikat nyújtottak oda.
A fegyvernökök a háborúba is elkísérték urukat.
Ilyenkor páncélt és sisakot viseltek, de
kardot nem, csak buzogányt. A csata napján felöltöztették urukat, elővezették
paripáját, lóra segítették, maguk pedig mögötte lovagoltak, s vitték pajzsát,
lándzsáját, vezették tartalék lovát. A csatában is mögötte haladtak,
figyelmeztették, hogy merről közeleg ellenség, odanyújtották a szükséges
fegyvereket, s néha bizony maguk is adtak és kaptak csapásokat.
A lovaggá avatás szertartásáról itt olvashatsz.
A lovagi torna
A dalverseny győztesét megkoszorúzzák (Codex Manasse) |
A lovagi torna a lovagrend nagy seregszemléje, az ifjú lovagok iskolája.
A vendéglátó várúr jó előre kijelölte a
torna helyét. Széles, sík mezőt szemeltek ki, hogy a lovagsereg szabadon
mozoghasson. A terepet sorompókkal kerítették körül, hogy a tolongó nézőket
távol tartsák. Ha a várudvar eléggé tágas volt, az szolgált színtérül. Végre
felvirradt a torna napja! Az ünnepélyes mise után két egyenlő számú csoportba
osztották a résztvevőket. A barátok, rokonok, egy-egy
tartomány vitézei egymás mellé kerültek. Nem egyének harcoltak tehát
egyének ellen, hanem csapat csapat ellen. A torna valódi csatának felelt meg.
Lovag teljes harci díszben (Codex Manasse) |
Mindegyik csapat
élén ott a kapitány. Ő jelöli ki az egyes lovagok helyét, s az összecsapás
előtt figyelmezteti társait, hogy mindenki a lehető legjobban teljesítse
kötelességét. A heroldok (hírnökök,
felügyelők) eltávolítják a nézőket a térről, harsannak a trombiták, peregnek a
dobok, s minden lovag a maga csatakiáltásával az ellenfél sorára ront.
Csakhamar a sérültek nyögése, jajszava is belevegyül a zajba. Ha valaki
lezuhan, legyőzőjének fegyvernöke gyorsan ott terem, elvezeti lovát. Örülhet,
ha őt magát el nem tapossák a küzdők ménei. Nemcsak
lándzsával, hanem tompa karddal is harcolnak. Ezek nem sebeznek, de eléggé
fájdalmas ütéseket osztanak. A lovagi erkölcs szerint nem illett többnek egyre
támadni; ember ember ellen harcolt. A por, a zaj, a forróság s a fájdalmas
ütések miatt egyik-másik lovag kénytelen rövid időre félrevonulni, levenni
sisakját, hogy lélegzethez jusson, lehűljön. De rövidesen újra beveti magát a
viadalba. Sokszor
estig tart a küzdelem. Sötétedéskor trombitákkal vagy heroldok útján
jelt adnak a csatározás megszüntetésére. Aki még nyeregben van, szállására
lovagol, ahol fürdő, frissítők várják, s különböző balzsamokkal, kenőcsökkel
kezelheti kékre-zöldre vert, sebes, feldörzsölt testét. A sebesülteket
hordágyon viszik szállásukra. Nemegyszer holtak is maradtak a küzdőtéren. A
helyszínen szerteheverő holmi (fegyverek, ruhadarabok, lándzsatöredékek) a
kóborok zsákmánya lett.
Az igazi küzdelem előtti nap délutánján,
mintegy bemelegítésül gyakran rendeznek tjostokat. A tjostírozásnál tompa, hegy nélküli lándzsával galoppban vágtatnak, majd megeresztett
kantárszárral egymás ellen indulnak, hogy az ellenfelet eltalálják, vagy a
feléjük irányuló döfést pajzsukkal kivédjék. A találat akkor sikerült, ha az
kiemelte az ellenfelet a nyeregből, vagy -
ha amaz jól védekezett - a nyél darabokra
tört az ügyesen tartott pajzson. Nagy szégyen, ha a lándzsa célt téveszt. Különösen
veszélyes, ha a lándzsa a lovagot torkon éri.
A győztes ünneplése (Codex Manasse) |
Néha oly nagy
erővel ütközött össze a két fél, hogy a lovak összerogytak,
vagy legalábbis két lábra emelkedtek. Ha mindkét lándzsa összetört
anélkül, hogy a küzdőknek baja esett volna, elhangzott a kiáltás: „Lándzsát
ide!” Egy-egy jó lovag a tornán sok
lándzsát tört. A torna után, az egész
napi harc után az urak nem voltak olyan állapotban, hogy részt vehessenek valamiféle
mulatságon; örültek, ha a fürdő után ágyba kerültek.
[Kulcsár Zsuzsa: Így éltek a lovagkorban c. műve nyomán In: Balla Árpád: Történelmi olvasókönyv 6. osztály számára. Bp., Korona Kiadó, 1994. 41-42. o. és 46-48. o.]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése