Olvasd el az alábbi szöveget, majd oldd meg a végén található feladatokat a füzetbe!
Athénban a Dionüszosz-ünnepen került sor színházi előadásokra. A költők
pályázhattak műveikkel, és egy városi főtisztviselő jelölte ki azt a három szerzőt,
akinek a darabjait előadták.
A darabok kiválasztása után kijelölték azt a három gazdag polgárt, akik
az előadások költségeit viselték. A feladat alól senki sem bújhatott ki, csak
abban az esetben, ha bizonyította, hogy már végzett efféle szolgálatot, valaki
más pedig, aki nála gazdagabb, még nem.
Az athéni Akropolisz lábánál a színházzal |
A darab és a szereplők betanítását rendszerint maga a költő végezte, aki
ezen kívül eredetileg az egyik színész szerepét is betöltötte. A tragédiákban
rendszerint csak két-három színész szerepelt: mindegyikük több szerepet
játszott, csupán mindig más álarcot öltöttek. A vígjátékokban ennél többen is
szerepelhettek.
Minden szerepet férfiak játszottak. A tragédiákban az álarcon kívül a
szereplők nem viseltek különösebb jelmezt, mindössze díszesebben voltak öltözve
az átlagosnál. A vígjátékokban már gyakrabban használtak jelmezeket.
A színpadon az események egy részét a kórus adta elő. A kórus szó
nyelvünkben görög eredetű, tagjai a régi görög színházakban egyforma
öltözékben, szépen hangsúlyozva mondták el, mi történt a cselekmény egyes
részei között, milyen lelkiállapotban vannak a darab hősei. A kórus ritmikus
beszédéből alakult ki később az énekkar is. A kórus tagjai nem voltak hivatásos
színészek. A főszereplők kötelessége volt a kórus betanítása.
Maszkok |
Régi feljegyzések szerint egy komédiához néha nyolc-tízféle maszkot is
használtak. A maszkok igazodtak a kor haj- és szakállviseletéhez, sőt a maszk
alapján állapították meg a nézők, hogy női vagy férfi szereplő, rabszolga vagy
idősebb férfi van-e a színpadon. A női szerepet játszó férfiak azzal tűntek ki,
hogy olyan hajlékonyak voltak, mint a nők, és el tudták változtatni hangjukat.
A színpadi ruhák nemcsak a szereplőkről árulkodtak, hanem a ruha színe
jelezte, hogy viselője a szerep szerint éppen boldog-e vagy boldogtalan. A
boldogok általában élénk színű tunikát viseltek, a menekülők és boldogtalanok sárgát,
zöldet vagy kéket, a szenvedők feketébe öltöztek. A komédia szereplőit
alaposan átváltoztatták, kitömték a mellüket, hasukat, félujjas inget, nagyon
szoros vagy nagyon bő nadrágot viseltek. A komédiákban az így felöltözött
férfiak már a megjelenésükkel is kacagásra ingerelték a nézőket.
Kőmaszkok |
A Dionüszosz-ünnep első napján, melyet általában márciusban tartottak,
ünnepi felvonulást rendeztek, bika áldozatot mutattak be az istennek, s
vigalomban töltötték a napot. Ezután került sor az előadásokra, éspedig előbb
a komédiákéra, ami egy napot vett igénybe, majd három napon keresztül a
tragédiákat mutatták be.
Az előadások reggel, érdekesen kezdődtek. A régi
görögök nem készítettek plakátot, hanem a színházi előadás előtt a közeli téren
a szerző a kórus segítségével részleteket mutatott be darabjából az
egybeseregletteknek, és ismertette a szereposztást.
A közönség a jegy megváltása után léphetett be a színházba. A jegyek
többnyire bronzból vagy csontból készült lapocskák voltak, amelyeket, miután
már nem volt rájuk szükség, tulajdonosaik elhajigáltak, így aztán az athéni
színház ásatásainál nagy számban kerültek felszínre. Az állam minden polgár
számára biztosítani akarta azt a lehetőséget, hogy részt vegyen a
Dionüszosz-ünnepen, és ennek részeként a színházi előadásokon. A szegényebb
polgárok helyett, akik nem tudták volna megvenni a színházjegyet, vagy akik
számára a színházban eltöltött idő jelentős jövedelemkiesést jelentett volna,
az állam fizette ki a jegy árát.
A görög színházat nem épületben, hanem festői környezetben, a szabadban,
lejtős domboldalon helyezték el. Ezt még lejtősebbé tették, hogy mindenki
lásson, itt ültek a nézők. Az első sorokat, ahonnan a legjobban lehetett látni,
az előkelőségeknek tartották fenn. Még a széktulajdonos rangját is felírták. Itt ült mindenekelőtt Dionüszosz isten papja, itt ültek az állam
főtisztviselői, egyes kitüntetett személyek, külföldi követek. Az előadásokon
minden szabad ember részt vehetett, a nők is.
A közönség tetszését vagy nemtetszését azonnal jelezte. Ha a darabot
unalmasnak vagy rossznak tartották, nem figyeltek oda, ettek, gyümölcsöket dobáltak,
beszélgettek. A drámaíró valami hasonlót érezhetett a színházban, mint a szónok
a népgyűlésen: meg kell nyernie a hallgatóságot a maga ügyének, ehhez pedig
figyelembe kell vennie a hallgatók kívánságait, vágyait, ízlését.
A völgy mélyén állt a színpad. A lejtős domboldal nagyon jól visszaverte
a hangot. Ma is, ha egy görög színház közepére állunk és eldobunk egy kis
kavicsot, csörrenését a legtávolabbi néző, mai látogató is meghallja.
Ami a Dionüszosz-színházból maradt |
A görög színházban egy-két ezer ember fért el. Ma már hosszúnak találunk
egy három-négy órás színdarabot. Az ókori görögök néha 8-10 órát vagy még
ennél is több időt töltöttek színházban, még az ebédjüket és vacsorájukat is
ott ették meg.
A színpad nem hasonlított a maihoz. Általában kőből építették. Díszlet
helyett csak egy-egy kőkaput vagy valami jellegzetes építményt helyeztek el a
színen. De ismerték a színváltozásokat, a fény- és hanghatásokat. A
mennydörgést például úgy utánozták, hogy a színpad háta mögött kődarabokkal
teli hordót görgettek egy fémlapon. Ha valakit az égbe kellett küldeni, csiga
segítségével, fatáblán emelték fel.
Feladatok
1. Mikor és melyik istenség ünnepén rendeztek az athéniak színjátékokat? Járj utána, mi volt ennek az istennek a "feladata, hatásköre"?
2. Hány napig tartott az ünnepség? Írd le a programot!
3. Sorold föl, milyen kellékei voltak a színészeknek! Járj utána, mire használták a koturnust!
4. Kik vehettek részt a színházi előadásokon? Miért tartották fontosnak az állam vezetői, hogy minden rangú ember részt vehessen a színházi előadásokon?
5. Az alábbi ókori hellén szerzők igen híresek ma is. Írj tőlük legalább két-két műcímet a füzetedbe!
drámaírók: Szophoklész, Euripidész, Arisztophanész
bölcselők: Platón, Arisztotelész
történetírók (tőlük 1-1 elég!): Hérodotosz, Thuküdidész, Xenophón
Kinek a darabjait adták elő és mikor, milyen alkallomal
VálaszTörlést
Törléskaki
Törléstttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt
VálaszTörlésTttttttttttt
VálaszTörlésttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt
VálaszTörlés